Detailhandel

husk 24-logoSupermarkeder driver økologien

Øget synlighed på hylderne får kunderne til at købe flere økologiske fødevarer

Ved at ryk­ke de øko­lo­gis­ke va­rer frem og syn­lig­gø­re dem med skil­te, har Bjar­ne Frand­sen næs­ten for­dob­let sal­get af dem i Føtex i Aal­borg Øst. Foto: Mar­tin Hjort

Ved at ryk­ke de øko­lo­gis­ke va­rer frem og syn­lig­gø­re dem med skil­te, har Bjar­ne Frand­sen næs­ten for­dob­let sal­get af dem i Føtex i Aal­borg Øst. Foto: Mar­tin Hjort

AALBORG:Discountbutikker og supermarkeder er en stor medvirkende faktor til at de økologiske fødevarer buldrer frem. Forbrugerne har fået flere penge mellem hænderne og har lyst til at bruge penge på økologi og kvalitetsfødevarer, og butikkerne har ikke været sene til at følge stemningen i samfundet. Nu sætter supermarkederne ekstra fokus på økologien, og det kan være med til at sætte ekstra skub i salget af økologi. - De danske dagligvarebutikker er utrolig gode til at tage økologi til sig, og de har turde gøre det tidligere end andre lande. Derfor har Danmark den største andel af økologiske fødevarer i verden, fortæller markedschef Henrik Hindborg fra Økologisk Landsforening. Øget synlighed Føtex kæden har siden februar satset mere på at synliggøre sine økologiske produkter, og det har butiksbestyreren i Føtex i Aalborg øst tydeligt kunnet se på sin omsætning. - Salget af økologiske fødevarer er steget med 33 procent, siger Bent Frandsen. Størst er stigningen i frugt og grønt afdelingen, hvor der nu bliver solgt næsten dobbelt så meget som før. - Før var de økologiske varer klemt lidt sammen i et hjørne. Vi havde ikke så mange forskellige varer og måtte også smide en del væk, fordi det ikke nåede at blive solgt. Nu er der grønne skilte i loftet med det røde Ø-mærke, der leder kunderne hen til større øer med flere varer. Det sælger ikke så meget som de konventionelle varer ville have gjort på den samme placering, men nu kan kunderne finde de økologiske varer, forklarer butiksbestyreren. Men selvom økologien ikke sælger helt så godt som de konventionelle varer, er det alligevel klogt at fremhæve de økologiske varer, mener Bjarne Frandsen: - Økologi er oppe i tiden, og vi vil vise at vi også er med på den vogn. Og der er bestemt også et publikum, der søger økologien. Fra første halvår af 2005 til første halvår af 2006 steg salget af økologiske fødevarer med 15 procent, viser tal fra GfK. Dermed udgør salget af økologi seks procent af det samlede fødevaresalg. Så høj en andel har Bent Frandsen fra Føtex i Aalborg øst endnu ikke observeret. Hos ham udgør de økologiske fødevarer knap 4 procent af omsætningen. - Vi sælger 20 procent mere fra slagterafdelingen. Det er her vi har oplevet den laveste vækst, men det er nok fordi folk i forvejen købte meget økologisk mælk og æg. I kolonialafdelingen, hvor vi sælger 46 procent mere nu, har de hakkede tomater på dåse, været det store hit, fortæller Bjarne Frandsen, mens han peger på et bord med dåser, der falder i øjnene når kunderne går forbi. Varernes placering har en stor betydning for slaget generelt. Bare det at give en vare mere plads, er en garanti for et mersalg, men det er ikke nok alene, er Bjarne Frandsen og økologen Henrik Hindborg enige om. - Timingen er rigtig lige nu og det sætter et ekstra skub i salget, siger Henrik Hindborg. Netto er den kæde der har den største omsætning, når det gælder økologi. De stod alene for 16,6 procent i 2005-2006, selvom de kun har ca. 40 faste økologiske varenumre i deres udvalg, viser tal fra GfK. Men uden sammenligning har Irma kæden på Sjælland, den største økologiske profil med 700 økologiske produkter på hylderne. Her er 85 procent af al mælk der sælges økologisk, hvor det på landsplan er 25 procent. - Det er blevet meget nemmere for de økologiske producenter at få deres varer på hylderne i butikkerne. Dagligvarebutikkerne er åbne til at tage imod og øge mangfoldigheden. Det var de ikke i samme udstrækning for bare tre år siden, siger Henrik Hindborg fra Økologisk Landsforening. Salget af økologi er stadig størst i hovedstaden, men økologien er flyttet vestpå. - De varer hvor der er en større merpris for de økologiskvarer som på f.eks kød, var betalingsvilligheden tidligere større øst for Valby bakke, men i løbet af de sidste to år er linien rykket til den jyske højderyg. Desuden er der lommer i Vestjylland hvor økologien sælger godt, som f.eks. i Esbjerg, Holstebro og Viborg. Inden for to år er hele landet med, mener Henrik Hindborg.