Husker du, så glemmer vi

Danskerne vil ifølge fremtidsforsker også fremover drømme om ferie på bountystrande

Turisme 30. december 2004 05:00

KØBENHAVN: Luften er tyk af blod, lemlæstelse og skrig. Vi følger med i filmen, som let fremkalder både gråd og væmmelse, men billederne bliver hurtigt slørede. Derfor betyder katastrofen i Østen heller ikke, at danskernes drømme om bountyferier med blåt vand og hvide strande ændrer sig. - Vores korttidshukommelse varer syv måneder. Derefter har vi glemt, hvad der skete, og har ingen skrupler ved at tage på ferie til tidligere katastrofeområder, siger fremtidsforsker Maria-Therese Hoppe fra en mobiltelefon i Nice, hvor hun lige nu holder ferie, ligesom alle andre også fortsat vil gøre det. - Det tager en sæson at komme over sådan en katastrofe. På en måde er det sørgeligt, at det går så hurtigt, men sådan er vi nu engang indrettede, forklarer hun, og understreger at det måske er meget sundt at vores hjerner siger fra over for de uvirkelige katastrofer, som er nærmest umulige at kapere. - Mediernes massive dækning af katastroferne betyder ifølge forskeren, at de bliver reducerede til uvirkelige katastrofefilm, som kører i vores hoveder. Men vi glemmer dem igen, forklarer hun og henviser til at turisterne igen rejser til både New York og Bali, selvom også de destinationer i nyere tid har været katastroferamte. - Efter noget tid bliver drømmen igen den stærkeste, og derfor bliver vi ved med at tage til Thailand på ferie, siger hun. Måske opfylder man feriedrømmen med en lotto-gevinst. Det er i hvert fald hvad Dansk Tipstjeneste lægger op til i deres reklamer, og der er ingen planer om at trække annoncerne med billeder af strand og vand tilbage. - Vi tror stadig danskerne vil drømme om ferie og frihed på trods af den her forfærdelige katastrofe, siger informationsmedarbejder Morten Mauritson. Han vil dog ikke afvise at de næste annoncer fra Dansk Tipstjeneste vil se anderledes ud. - Det kan godt være, vi vil signalere afslapning på andre måder end ved at vise en strand, siger Morten Mauritson. Men lytter man til Maria Therese Hoppe er der ingen grund til at ændre væsentligt på markedsføringen - vi glemmer alligevel så hurtigt.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...