Hvad er konsekvensaf test?

Skolevæsen 30. december 2004 05:00

KOMPETENCE: Venstre vil handling, når det kommer til fremtidens råstof. De vil reagere på PISA-undersøgelsen og indføre flere test for at sikre, at vores børn nu også tilegner sig de kompentencer, som folkeskolen lover at børneneburde tilegne sig. Man kunne måske have håbet på, at Lars Løkke Rasmussen havde gået lidt mere kritisk til PISA-rapporten end til Socialdemokratiet. For med forslaget om flere test i skolen præsenterer han en læringsforståelse, som ikke ret mange deler i den forskningsverden, som seriøst arbejder med uddannelse, skole og læring. Men Venstre er måske partiet, der vælger ikke at lytte til forskerne? På den anden side er det også en meget kompleks problemstilling, vi har med at gøre, og derfor bør alle lige stille skarpt og stille sig kritisk over for forhåbningen om, at syv obligatoriske test vil gøre hele den store forskel - kompetencemæssigt. Lad mig tillade at tvivle på dette "vidundermiddel". På den anden side er der ingen grund til at lade sig skræmme af ordet "test". At lave færdighedsprøver kan sagtens lade sig gøre. Men hvis vi ikke har blik for, at børn netop producerer og skaber i fællesskab, så går vi fejl af det grundlag, hvorpå vi ønsker at fabrikere kompetente individer. Lad mig tage et eksempel: Min datter er ikke nogen ørn til at læse. Vi har forsøgt i et par år nu med de ressourcer, der er tilgængelige. Hun er blevet testet, men det går kun langsomt (bedre) med læsningen. Som tingene ser ud nu, bliver hun nok ikke oplæser på tv-nyhederne. Men fordi hun er visuelt kreativ og meget skarp i sine omverdensiagttagelser, når det kommer til at registrere forandringer i mønstre, kunne hun både blive en iderig ingeniør og en velanset designer af kommercielle tv-stationers logoer. Pointen er, at hvis vi indfører en test af den type, som Rasmussen politisk er fortaler for, så kan vi måske ende med at nære en relativ snæver del af kompetencebåndbredden herhjemme. For det store spørgsmål er selvfølgelig; hvad er konsekvensen af disse test? Hvordan skal vi handle, når børnene kommer ud med en for lavscore i disse test? Her har Venstre endnu ikke fabrikeret noget scenarie. Det ville nemlig kræve, at de lytter til forskningen. Og så er vi tilbage ved udgangspunktet igen. Tem Frank Andersen blev født sommeren 1969 i støvet af fredselskende blomsterbørn. Har siden 1996 forsket i kultur, medier og læring på Aalborg Universitet med særligt fokus på børn og unge. Aktiv skribent og anmelder. Magister i kommunikation og medievidenskab 1996. Adjunkt på Humanistisk Informatik. I morgen skriver Dhamu Chodavarapu, Aars, indehaver af virksomheden Danalco Wear and Welding i Aars.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...