Hvad med Nordjylland?

Onsdagens aflysning af betalingsringen for biler i København blev en trist oplevelse for Region Nordjylland.

Ganske vist frigives en mia. ekstra til billigere og bedre kollektiv trafik. Men Folketingets politikere har ikke øje for at investere i forbedringer i Nordjylland eller bare opretholde status quo. Togtrafikken i Nordjylland er forringet konsekvent under skiftevis røde og blå regeringer igennem årtier. Og til maj sættes togtrafikken helt ud drift et halvt år fra Aalborg til Frederikshavn, mens det eneste og nedslidte togspor repareres. Aftenen og morgenen efter aflysning af betalingsringen sætter de fleste medier også kikkerten for det blinde øje og ser ikke særlige trafikproblemer i Nordjylland. Det er ynkeligt, at DR og TV2 i ni ud af 10 trafikindslag i tv altid er på Københavns Hovedbanegård og via "danskerne" her altid får udtrykt, at fokus skal være omkring København. Tendentiøse tv-indslag bliver så både på Borgen og blandt alle medier betragtet som om, at de landsdækkende medier nok udtrykker sandheden. I det her tilfælde om Danmarks trafikproblemer og trafikpolitik. Et slående eksempel er, at TV2 Nord i prime time onsdag efter aflysning af betalingsringen formåede at få S-trafikordfører Rasmus Prehn med på en tv-linje. Et blødt interview havde betalingsringen som udgangspunkt. Men ingen spørgsmål til Prehn, om hvorvidt den ekstra mia. trafikmidler til billigere og bedre kollektiv trafik kommer Nordjylland til gode. Ingen spørgsmål om hvorvidt de allerede bevilgede trafikmidler i finansloven skal revurderes. Ingen spørgsmål om konsekvenser af lukning af togtrafikken i mindst seks måneder på strækningen Aalborg til Frederikshavn fra den store regionale tv-station! Man føler sig som skatteborger og togtrafikant i udkantsdanmark henvist til et surrealistisk, absurd og surt teaterstykke. Jeg skærer derfor mit spørgsmål til Folketinget og især de nordjyske MF-politikere ud i pap: Skal staten topprioritere, at København får sit sjette eller syvende togspor til Roskilde? Eller kan det vente, mens staten bevilger penge til et nyt togspor fra Aalborg til Frederikshavn, inden det eneste andet togspor i halvdelen af Nordjylland udskiftes? Togsporet igennem Nordjylland har været nedslidt og medført nedsat hastighed og forsinkelser alle de 40 år, jeg har boet i landsdelen. Gennemgående nyere IC3-tog til Frederikshavn er langsomt med sikkert afløst af 30-40 år gamle tog, der hyppigere og hyppigere medfører togskift i Aalborg. Min opfordring til nordjyske folketingsmedlemmer er derfor: Rot jer sammen og kræv anstændig kollektiv trafik i Nordjylland. Vi dårligt vante nordjyske togtrafikanter slingrer gerne videre i 3. klasses kupeer i gamle tog på nedslidte togspor, hvis vi ud af togvinduet kan nyde synet af anlægsarbejder med et splinternyt togspor fra Aalborg til Frederikshavn. Ja, det bliver dyrt med to nordjyske togspor. Men investeringer skal oveni Folketingets og regeringens ekstra bevilgede trafikmidler for at få tog til tiden i stedet for tog til fortiden! Men investeringen betaler sig: Mange flere og måske endda tilfredse togtrafikanter. Måske endda CO2-besparende godstogstrafik til privatfirmaet Nordjyske Jernbaner, der kører de vigtige lokale togruter Hjørring-Hirtshals og Frederikshavn-Skagen. Midt i den europæiske finanskrise kan Danmark også øge beskæftigelsen og sætte gang i erhvervsudviklingen med øget investering i den kollektive og private trafik. Det kan foruden en vital oprettelse af et andet og nyt togspor i Nordjylland også gerne omfatte roadpricing og andre trafikdæmpende foranstaltninger i København. - Men en statslig trafikplan som i øjeblikket, hvor København får i pose og sæk, mens Nordjylland får lukket totalt for togtransport, det er absurd. Folketinget, medierne og hele samfundsdebatten kører ustandseligt i ring omkring København. Det er trist og foruroligende at opleve, at også regeringens trafikordfører, Rasmus Prehn, nu ifølge torsdagens Nordjyske Medier føler sig kørt ud på et sidespor af SRSF-regeringens tunge københavnske ministre. Ministrene i denne røde og den foregående blå regering har hverken øje for Nordjyllands behov for en 3. Limfjordforbindelse eller for anstændig togtrafik. Nordjyske politikere må for at blive hørt råbe højere og helst i kor! Det er opløftende at konstatere, at Brønderslev byråd i denne uge til den regionale udviklingsplan foreslår elektrificering af dette nordjyske jernbanenet og som minimum kræver to togspor til Frederikshavn. Det er opløftende at se 24 Nordjyske og NORDJYSKE Stiftstidende i tv-nyheder og artikler i dag (23.2.) hægte sig på debatten om brug af ekstra bevillinger til "billigere og bedre kollektiv trafik." Det vil være endnu bedre, ja faktisk nødvendigt, nu en oplagt lejlighed er opstået, at både nordjyske medier og nordjyske folketingsmedlemmer på tværs af partier står sammen om at kræve trafikmidler til to togspor på hele strækningen fra Aalborg til Frederikshavn.