Film

Hvem dræbte moralen?

”In the Valley of Elah”

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Både Susan Sarandon og Tommy Lee Jones magter det underspillede, men desto mere overbevisende skuespil.

En ung amerikansk soldat forsvinder efter at være kommet hjem fra 18 måneders tjeneste i Irak, og da han ikke dukker op efter endt orlov, modtager soldatens far, Hank (Tommy Lee Jones), et kortfattet telefonopkald fra hæren. Farmand prøver selv at komme i kontakt med sin søns mobil, men da han ikke har hørt noget efter et døgn, drager han selv af sted til militærbasen for at få opklaret, hvad der egentlig er sket med sønnen. Hank er selv krigsveteran fra Vietnam og har arbejdet med intern efterforskning i militæret, og han bliver selvfølgelig modtaget med behørig respekt, men ikke overvældende imødekommenhed, da han dukker op og begynder at stille nærgående spørgsmål. Snart ender selv de mindste spor i blindgyder, alt imens både den bekymrede fader og os tilskuere nede i biografmørket får en helt klar fornemmelse af, at der er alt for mange, der har alt for travlt med at lægge låg på, og helst vil have sagen lukket hurtigst muligt. Men far knokler på og får hjælp fra kriminalbetjent Emily Sanders (Charlize Theron), da det lykkes ham at påvise diverse svagheder i militærets egen efterforskning. Det er en stilfærdig, nøgtern og registrerende skildring af en fars stædige søgen efter at finde sandheden. Først om sin søns forsvinden, men undervejs flytter fokus sig til også at omfatte et langt væsentligere spørgsmål: – Hvem var min søn egentlig? Hvad gjorde opholdet i Irak ved ham og hans kammerater? Tommy Lee Jones er som altid god i rollen som den hæderlige militærmand. Patriotisk og handlekraftig bliver han ved med at stille spørgsmål, selv om du tidligt aner, at det måske var bedst, at han stoppede i tide. Overfor ham spiller Charlize Theron den kvindelige politimakker – indigneret og velmenende, og næsten på omdrejningshøjde med Tommy Lee Jones afdæmpede, men desto mere troværdige ageren. Bid eksempelvis mærke i scenen hvor han fortæller godnathistorie for kriminalbetjentens dreng, David, om kæmpen Goliath. Men også Susan Sarandon i rollen som fortvivlet mor til den forsvundne soldatersøn underspiller på den overbevisende måde. Det her er amerikansk film, som vi alt for sjældent ser dem. Hverdagsagtig, nede på gulvet, på stripbar og drive-in-restauranter, mens vi følger opklaringsarbejdet og først til allersidst får den fulde, frygtelige og meningsløse sandhed afsløret. Udover at være elementært spændende giver filmen samtidigt et besk billede af en rådden krig og ikke mindst, hvad den gør ved de unge mænd, som deltager i den. I krig kan du slippe af sted med handlinger og gerninger, som vil blive straffet under normale civile forhold. Men hvad gør det rent psykologisk ved mennesker, at de pludselig får magt og mulighed for at slå ihjel. Eller gøre det som er værre. Du kan kalde det en antikrigsfilm, men filmens morale er faktisk langt mere besk. Hvilket den bundhæderlige og patriotiske far må erkende efterhånden, som han får genskabt og tydet sønnens egne videooptagelser fra mobiltelefonen. Forråelsen og opløsningen af almindelige moralbegreber har en høj pris i form af krigstraumer. Ikke alene for den enkelte soldat, men også for hans nærmeste pårørende, familie og ja – samfundet, der sender soldaten i krig. Stærk, tankevækkende film med en formidabel Tomme Lee Jones, som desillusioneret utrættelige blodhund på jagt efter sandheden, når krigens meningsløshed fordærver menneskesjælen. Bent Stenbakken bent.stenbakken@nordjyske.dk ”In the Valley of Elah”. USA. 2008. Instr.: Paul Haggis. To timer, et minut. Till. o. 11 år. Danmarkspremiere.