EMNER

Hvem skal finansiere vestforbindelse?

LIMFJORD:Vest er bedst for Nordjylland. Ja, sådan stod der virkelig i NORDJYSKE Stiftstidendes leder søndag 17.8. Jeg var lige ved at få morgenkaffen galt i halsen. Dernæst kneb jeg mig selv i armen. Er det virkelig tilfældet? Nej, selvfølgelig ikke, for lederen går behændigt uden om problemerne, såsom Dall-Østerådalen, og forholder sig slet ikke til Egholm-linjen, hvordan trafikken skal ledes igennem Vestbyen. Der skal jo både være til- og fra kørsel for at komme på en motorvej. Vestbyen vil ved en Egholm-forbindelse få næsten samme gennemgående trafik som en Lindholm-linje vil give. Men det skal borgerne selvfølgelig ikke vide nu, man skulle jo nødig skræmme vælgerne væk. En anden ting, som lederen heller ikke forholder sig til, er økonomien i hele projektet. Man taler om vækst, men hvem skal finansiere dette milliardprojekt. Skal det være brugerbetalt som Storebæltsbroen? Eller skatteyderbetalt? Hvordan vil VK-regeringens skattestop politik kunne klare dette? Hvordan med kommuner og amter, der kæmper med at få økonomien til at hænge sammen? Det er vel begrænset, hvad de kan finansiere af et sådant projekt. Nordjyllands Amt har vist nok at gøre med de knap 150 mio. kr.., som de skal spare eller lave regulære nedskæringer på. Derfor hænger det overhovedet ikke sammen, at man vil lade tre-fire milliarder kr.. flyde ud til en Vestforbindelse, blot fordi nogen kommer to minutter hurtigere til Vesterhavet. Jeg mener derfor, at hvis der bliver et behov, må vi nøjes med en Østløsning. Der skulle jo også gerne være økonomi til andet for den næste generation. De har trods alt ingen glæde ved, at den nuværende har brugt det hele på asfalt. Derfor bør ingen stille sig tilfreds med en Egholm-linje ved at tro, at den ødelægger lidt mindre en Lindholm-linjen vil gøre. Begge dele er ødelæggende for mennesker, natur og miljø. Derfor nej tak til nogen form for Vestforbindelse.