Aalborg

Hverdagens træningslejr

Arme bøj, arme stræk. Hvor svært kan det være? Selvfølgelig kan jeg lave armbøjninger

Den anden måned Stjernestøvet på mine skuldre er for længst forsvundet. Hverdagen klæber til mig som tyggegummi under en sko. Pludselig er det også hårdt arbejde at skulle af sted til træning. Det sker lige efter, vi tager hul på den anden måned med træning. Min form er efterhånden så god, at træningen ikke længere handler om ren overlevelse, men i stedet om rutiner, motivation, stabilitet og teknik. Jeg skal blive bedre til at lave de forskellige øvelser. Det betyder mange gentagelser. Rigtig mange. Alligevel går det vist meget godt. Mit løb fungerer. Vi øger ikke længere tiden, men vedligeholder egentlig bare. - Det handler om at få bygget nogle solide rutiner op, forklarer Jeanette. Styrketræningen kører også nogenlunde. Jeg går i hvert fald ikke tilbage. Og der er lige frem et par steder, hvor jeg kan tage mere vægt end tidligere. Arme bøj. Arme stræk Månedens udfordring er at kunne tage mindst en armbøjning. For mange (mænd) lyder det som det rene ingenting. Men målet er ambitiøst. Hvor ambitiøst, begynder med al sin gru at gå op for mig, da vi begynder at træne. Vi starter naturligvis på knæene. Og her er det, jeg husker, at jeg i min allerførste træningsuge tog et par stykker af den slags. Fejl nummer et. Jeanette skraldgriner: - Du var godt nok på knæene, men bøjede ikke armene. Og alligevel var du helt udkørt. Åh, hvor er det hårdt. - Brystmuskulaturen skal lige aktiveres, så selvom det er hårdt, går der ikke lang tid, inden du kan lave arm-strækkere på knæene, lyder det fra Jeanette, der i samme åndedrag fortæller, at kvinders brystmuskulatur fra naturens hånd er fire gange svagere end mænds. Ikke at det hjælper mig. Jeg skal stadig både bøje og strække. Og det gør jeg så. Efter et par uger kan jeg lave fire sæt af 10 armbøjninger på knæene. Og så er det pludselig tid til at bevise min kunnen. Jeg tager en dyb vejrtrækning. Ned, ned, ned, og hurtigt op. Sådan. Jeg klarer det. Kald mig bare G.I. Jane. Jeg kan lave en armbøjning. Faktisk kan jeg sagtens lave seks styk af de rigtige. Hurra, og lad mig så få en kakaomælk. { Hvor langt kan man nå med en personlig træner på tre måneder? Træning per uge: To timer tre gange om ugen.[LF @Brød.8.note-u-indryk: Den første måned Den første uge er hård. Min form er nærmest ikke-eksisterende. Min krop er rystet over, at jeg pludselig belemrer den med både motion og styrketræning. Første gang jeg skal løbe, er jeg i chok over, at det skal være ti minutter i træk. Jeg er overbevist om, at jeg ikke kan. Men jeg gør det. Første sejr er i hus. Styrketræningen er noget af en overvindelse. Det der med at hive i vægte, har aldrig lige været mig. Jeg lærer hurtigt, hvor effektiv styrke-træning kan være. Av, av, av. Jeg er øm alle vegne. Især den tilsyne-ladende tilforladelige haseøvelse er en pine og en plage. Efter den første uge går det bedre. Ømheden forsvinder. Jeg træner videre, og stille og roligt bliver grundformen bedre. Målet for den første måned er at løbe 30 minutter uden pause Gisp. Halvdelen af en time. Selvom jeg har løbet 5, 10 og 15 minutter næsten lige efter hinanden mange gange, er det overhovedet ikke det samme som at løbe 30 uden pause. Og dog måske er det ikke så langt fra, for jeg klarer det. Jeg gennemfører den halve times løb. Succes. Træneren { Jeanette Riis er 22 år. Hun er elev på Aalborg Sportshøjskoles trænerakademi. Hun er ved at uddanne sig som elitetræner med speciale i styrke. Hun bliver færdig i juni i år. Jeanette har en baggrund som eliteidrætsudøver og var som bueskytte tæt på at komme med til OL i 2004. Hun dyrker også vægtløftning og vandt sølv ved DM i år. PERSONLIG TRÆNER { En personlig træner er, som ordet indikerer personlig. Altså en person, der tilrettelægger træningen efter dine individuelle behov og ønsker. Mange idrætsklubber og træningscentre har tilknyttet personlige trænere. Alternativt kan man finde en personlig træner ved at søge på nettet eller eksempelvis kontakte Aalborg Sportshøjskoles Trænerakademi. Prisen for en personlig træner varierer efter, hvor erfaren træneren er. Vælger man en elev fra trænerakademiet starter timelønnen omkring 150,00 kroner.