Hverdagsbiler i træningstøj

Jens Overgaard
De kompakte maskiner er effektive. Peugeots motor, som er udviklet sammen med BMW, yder 174 heste, mens Toyota disker op med 132 heste.
Biler 12. august 2007 06:00

Er du typen, som har træningstøj og løbesko som en fast del af garderoben, vil du sikkert også synes om de to nye sportstrænede versioner af Toyota Yaris og Peugeot 207. Begge er i forvejen populære og forholdsvis nye modeller. Og med Yaris TS og 207 RC er de to friske bud i klassen for småbiler med muskler. Vi har sat de to i stævne, og kridter banen af: Peugeot har stolte GTI-traditioner helt tilbage fra den legendariske 205’er, og senest 206 GTI. Den nye RC-model med en 1,6 liters turbomotor på 174 heste følger linjen op. Motoren, som er udviklet sammen med BMW, byder på en topfart på 220 km/t og kan flytte sig fra 0-100 km/t på 7,1 sekunder. Det betyder, at 207’eren, som i øjeblikket er danskernes mest købte bil, har et rap afsæt. Overfor står Yaris, som er en af klassens mest rummelige og fleksible. Den megen plads har nu også fået mere motorkraft at gøre med. Yaris’en er udstyret med en 1,8 liters motor på 132 heste. Den har en topfart på 194 km/t og klarer 0-100 km/t på 9,3 sekunder. Klar, parat, start Lad os komme i gang. Klar, parat, start. Peugeot lægger ud. Indenfor byder en lækker kabine velkommen. De formstøbte bucketsæder med sportslige kantsyninger støtter godt og komfortabelt uden at være for hårde, foran os ligger et tykt læderrat, og udsigten til de ergonomiske aluminiumspedaler skimtes. Den dobbelte udstødning brummer let ved første tunge tryk på speederen. Og så afsted. Motoren lægger fra land allerede ved lave omdrejninger, og den bliver bare ved hele vejen op. Ordet “elastikmotor” får her en helt ny betydning, og den er positiv. Sjældent har vi oplevet en så fleksibel motor i den klasse. Undervognen er tilpas hård uden at være anstrengende selv på lange stræk. Og så tager vi et herresving! Et præcist af slagsen. RC’eren er nemlig afstemt, så den ligger stabilt hele vejen rundt. Gearskiftet til gengæld ikke så træfsikkert. Vi har tidligere kritiseret gearskiftet i 207-serien. Og selv om det virker bedre, matcher det ikke resten af bilen. Her forventes små stramme klik mellem accelerationerne. Yaris’en er en helt anden historie. Gang på gang blev vi overrasket over den følelse af at køre en stor MPV, du har bag rattet. Toyota kan virkelig det der med at udhule småbiler til yderste møtrik. Det brede instrumentbord med de midterplacerede instrumenter og de mange aflæggerum er med til at fuldende fornemmelsen. Den fikse “smart entry” nøgle betyder, at vi kan beholde nøglen i lommen, og kan nøjes med at lægge hånden på dørgrebet og trykke på “Start-knappen” i instrumentbordet. Så langt så godt. Imidlertid signalerer det, der skulle være sportssæder, mere sofa end superliga. Siddestillingen er mere komfortabel og blød end sportslig. Og så afsted. Klippefast Det mærkes tydeligt, at vi har med en Yaris med krudt at gøre. Alligevel lyder motoren anstrengt. Når den skal bestille noget, kan vi ikke undgå at høre en snerren. Og selv om undervognen er sænket, er det ikke så meget, at det gør noget. Bilen er stadig lagt an på det komfortable frem for det sportslige, og det mærkes også i sving. TS’eren har sin styrke på motorvejen, hvor den ligger klippefast og lynhurtigt lapper overhalinger i sig. Og så er der lige pladsen i japaneren. Den er overdådig på bagsædet, mens det kniber en tand i den franske konkurrent. Til gengæld har både Yaris og 207 nogenlunde plads i bagagerummet med henholdsvis 270 og 272 liter. Yaris’ens bagsæder kan endda skubbes frem og stadig bruges, så rummet når op på 363 liter. And the winner is... Mens forbipasserende hurtigt vil kunne spotte, at 207’eren med sine markante sportskofangere- og spoilere, ditto fælge, forkromede spejle og sorttonede bagruder er noget særligt, så er Yaris’en mere anonym. Den afsløres kun af de store fælge, beskedne spoilere og en forkromet rørhale. Kendere vil også se, at instrumenterne her er analoge frem for Yaris’ens normale digitale af slagsen. Målstregen er i sigte. Med en pris på 270.090 kroner har Yaris TS her et lille forspring til 207 RC, der begynder ved 289.990 kroner. Spørgsmålet er, om det kan stilles op så firkantet. Mens Peugeot 207 RC er en GTI i bedste ånd og vinder dysten, er Yaris mere en hurtig bil for småfamilierne. Og slet ikke fartglade ungersvende, som ellers formentlig har været i Toyotas sigtekorn. Spørgsmålet er bare, om en Yaris til den pris giver fuld valuta. Et godt alternativ kunne være at investere i en Yaris diesel, der oven i køber klarer 0-100 på 10,7 sekunder, smide et læs udstyr oven i. Og så i øvrigt købe sportsgrej for resten af pengene.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...