Hvert andet barn under tre år bruger YouTube hver uge

Også helt små børn ser video online. De bruger populære streamingsider som Netflix og YouTube, viser rapport.

De mindste børn er også tv-brugere, og omkring hvert andet barn under tre år ser ugentligt indhold via eksempelvis YouTube. Det fremgår af en rapport fra DR Medieforskning, som ventes at udkomme i slutningen af januar 2020. (Arkivfoto)

De mindste børn er også tv-brugere, og omkring hvert andet barn under tre år ser ugentligt indhold via eksempelvis YouTube. Det fremgår af en rapport fra DR Medieforskning, som ventes at udkomme i slutningen af januar 2020. (Arkivfoto)

KØBENHAVN:Det er langtfra fremmed for små børn at se video og tv online. Omkring hvert andet barn under tre år bruger således videoplatformen YouTube hver uge.

Det viser DR Medieforsknings kommende rapport "Medieudviklingen 2019", som ventes at blive udgivet i slutningen af januar 2020. Det skriver DR.

Rapporten er stykket sammen af flere forskellige undersøgelser fra i år om medieforbrug. Her svarer forældrene, hvordan de oplever børnenes skærmtid, fortæller medieforsker Sanna Byrresen, der er en af forfatterne bag rapporten.

- Vi kan se, at medier slet ikke er fremmed for børn under tre år. Forældrene præsenterer børn under tre år for en bred række af medier. Det være sig internationale som Netflix og YouTube, men også dansk indhold fra DR og Viaplay, siger hun til Ritzau.

Hvert tredje barn under tre år ser indhold hos DR hver uge - primært på børnekanalen Ramasjang. Her er der fokus på tydelige ansigter, stemmer og smil, skriver DR.

For at børnene kan forstå indholdet, skal det samtidig være letgenkendeligt, simpelt og langsomt.

Både piger og drenge under tre år er optaget af video og tv med blandt andet motorisk leg, dyr og kreativitet, konkluderer rapporten.

- Det ligger fint i forlængelse af, hvad de alleryngste kan lide at se på YouTube, nemlig tegnefilm som "Gurli Gris" og "Peter Pedal", videoer med dyr og dyrelyde samt kreative videoer med farver, former og børn, der maler, skriver forskerne i rapporten.

Også børnesange og musik hitter blandt de mindste.

Børnene under tre år bruger op mod en halv time om dagen på at se indhold fra DR, oplyser mediehuset.

Derudover ser en del også indhold fra YouTube og Netflix. Men det fremgår af rapporten ikke, hvor lang tid de mindste børn bruger på disse platforme.

Verdenssundhedsorganisationen, WHO, anbefaler, at børn under fem år maksimalt ser på en skærm en time om dagen. Den fraråder, at babyer under et år benytter skærme.

Ifølge DR fremhæver en række danske og udenlandske forskere, at der ikke er forskning til at understøtte, at børn eksempelvis trives dårligere, hvis de bruger lang tid foran skærme.

Sundhedsminister Magnus Heunicke (S) har bedt Sundhedsstyrelsen om at sammensætte en række gode råd til, hvordan børn, forældre og fagfolk forholder sig til børnenes brug af skærme.

Rådene ventes klar, inden næste skoleår går i gang i sommeren 2020.

/ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.