Hvid mand, sort rose

"Rosa Morena"

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Barbara Garcia spiller den brasilianske kvinde,Maria, mor til den lille Rosa, som Anders W. Berthelsens Thomas vil adoptere.

Da det kommer til stykket er det den små- alkoholiserede, promiskuøse brasilianske taberpige med de mange børn med lige så mange fædre, der er allermest anstændig og ordentlig i sin optræden over for andre mennesker. Hun har både menneskekærlighed og selvrespekt på plads, mens vores danske hovedperson har mere end svært ved at flytte fokus fra sin egen behovsopfyldelse til også at have øje for, hvad der vil være godt for andre. Måske en banal pointe, men nok værd at udmønte i en tid, hvor alt ellers peger den anden vej - hvor ekstrem rigdom, ekstrem grådighed og ekstrem egoisme og narcissisme er helt normalt accepteret adfærd i den obskønt rige vestlige verden. Anders W. Berthelsen er godt valgt som den småfede, lettere uplejede, materielt forkælede danske mand, Thomas, der trods al sin succes føler en sult efter eksistentiel fuldbyrdelse, som ingen velstand eller lystopfyldelse har kunnet give ham. Det nærmeste, han som arkitekt er kommet evigheden, er at han har tegnet et italiensk storcenter. Til gengæld virker hans rolle som homoseksuel som et postulat, som en egenskab, han kun har fået med i rollen, fordi det skal forklare at det er umuligt for ham at adoptere et barn i Danmark. Det er hele historiens akse, at han dukker op i Brasilien, fordi det kan lade sig gøre i de fattige kvarterer her, favelaen, at finde en mor, der er parat til at sælge sit barn til en velhavende person, bare der er penge nok i det. Det er i første række den situation, filmen handler om - dramaet opstår i de voldsomme modstridende følelser: Moderens stærke bånd til barnet, den kommende adoptivfars voldsomme længsel efter at have et barn at leve med og give liv og identitet, omgivelsernes hårde skepsis og forargelse, den meget nærliggende risiko for løftebrud og bedrag - eller for at blive mistænkt for andre motiver end de åbenlyse. For slet ikke at tale om den konstante risiko for at blive afsløret af myndighederne. Der er drama nok at tage af. Det lykkes hurtigt at etablere en troværdig baggrund med David Dencik som Thomas kammerat, Jacob, der lever fast i Sao Paolo som bodegavært efter at have givet den som fantast og eventyrer i nogle år. Har søger Thomas hjælp, men det bliver hurtigt klart, at han kun vil kunne få et brasiliansk barn med hjem, hvis han dels vil betale kassen for det, dels vil acceptere at det sker på en helt uacceptabel kriminel grund. I stedet slutter han sig til Jacobs brasilianske kone, Terezas nødhjælpsarbejde for selv at få kontakt med emner for sin adoptivdrøm. Det er ikke nogen ufarlig vej. De lokale i de fattige slumkvarterer ser ikke blidt på rige gringoer, der vi købe deres børn. Men til sidst lykkes det at finde en kvinde, der er med på den. Og så begynder dramaet for alvor at folde sig ud. Thomas overhører alle advarsler og råd og vælger den blide, menneskekærlige vej: Han flytter ind sammen med den gravide kvinde og hendes børneflok og bliver boende efter nedkomsten - både for at hun skal kunne amme den lille og for at bevogte hende, så hun ikke drikker og dermed skader barnet, Rosa - Rosa Morena, den sorte rose. Samtidig aner vi også nogle mindre klare motiver, måske en stærk trang til at prøve at være en familie, måske en banal fristelse til at være den gode, hvide mand, der hjælper og frelser, måske en knap erkendt drift mod at prøve sig af i et heteroseksuelt forhold. Det er nogle af flere lag i en film, der vil langt ud i hjørnerne - og også i høj grad kommer det, men som dermed også kommer til at sprede sine hagl lidt rigeligt. Den enorme kulturkløft mellem dansk og brasiliansk normverden er også synlig i selve filmens bagland, hvor den danske Morten Kirkskov har skrevet historien, som bliver bragt til live af den brasilianske Carlos Augusto de Oliveira. En ægte dansk historie udspillet i et ægte brasiliansk miljø. Det giver brydninger, som både kan forvirre og tænde ild. Lars Borberg lars.borberg@nordjyske.dk "Rosa Morena" Instruktion: Carlos Augusto de Olivieira Manuskript: Morten Kirkskov, Carlos Augusto de Oliveira og Jens Dahl. Fotograf: Philippe Kress Klipper: Anja Farsig Komponist: Frithjof Toksvig En time, 34 min. Till. o. 11 år. Danmarkspremiere i dag i bl.a. Aalborg, Hjørring, Frederikshavn, Thisted og Nykøbing M.