Hvis du fortryder

I mange situationer kan du få pengene tilbage, hvis du fortryder et køb.

Hmm... Måske sku’ jeg alligevel have valgt den lyserøde....

Hmm... Måske sku’ jeg alligevel have valgt den lyserøde....

Fristelser er der nok af, når man handler it-udstyr. Og valgmuligheder! Skal den nye mp3-afspiller være blå eller grøn? Vil du have pc’en med 300 eller 400 GB harddisk? Og skal skærmen måle 17 eller 19 tommer? Med de mange valg følger risikoen for at vælge forkert. Det kan jo også tænkes, at man ved nærmere eftertanke hellere vil bruge pengene på en skiferie. Eller bare lade dem stå på bankkontoen. Men købt er købt, og bordet fanger. Eller hvad? Svaret afhænger helt af hvor - og hvordan - du handler. Bordet fanger Hvis du handler i en fysisk forretning, hænger du som udgangspunkt på den. Fortryder du købet, er det bare ærgerligt. Dette er udgangspunktet. Men mange butikker tilbyder returret som en ekstra service. Det betyder dog også, at butikken selv sætter vilkårene, så husk at læse det med småt. Nogle steder skal du eksempelvis betale gebyr, hvis du returnerer en vare. Der kan også være krav om, at varen ikke må være taget i brug. Er du utilfreds med butikkens standard-vilkår, kan du i mange tilfælde aftale bedre vilkår med sælgeren. Replikker som ”Ellers køber jeg den ude i Elmutanten, for der har de 30 dages returret”, plejer at virke. Men husk at få aftalen på skrift. Her kræves ikke skøder og advokater - men blot et par ord på kvitteringen. For eksempel: ”Otte dages returret, også hvis emballagen er brudt - S. Ælgersen.” Nethandel giver 14 dage Hvis du handler på nettet (eller via et postordrekatalog eller andre former for ”fjernsalg”), er du væsentligt bedre stillet. Så har du nemlig krav på 14 dages regulær fortrydelsesret. Du kan altså sende varen retur, selv om den intet fejler - og få dine pengene tilbage. Din fortrydelsesret begynder, så snart varen er bestilt - og fortsætter indtil 14 dage efter, du har modtaget varen. Den første dag tælles ikke med, og hvis fristen udløber på en lørdag, søndag eller helligdag, rykkes den frem til næste hverdag. De 14 dage udregnes altid fra det tidspunkt, du modtager varen - uanset hvor længe den evt. har ligget på posthuset. Omvendt regnes varen for returneret, så snart du afleverer den på posthuset. Så husk at få en datostemplet kvittering for både afhentning og aflevering. Lad det ligge Du kan også fortryde købet ved blot at lade varen ligge uafhentet på posthuset. I så fald har du altid fortrudt rettidigt, uanset hvornår posthuset sender pakken retur til sælger. Du behøver ikke engang meddele sælger, at du har fortrudt. Hvis der løber porto på returforsendelsen, skal du dog selv betale dette. Og du bør returnere varen på samme måde (f.eks. ”værdipakke”), som butikken sendte den. Men bortset fra portoen er det gratis at fortryde et fjernsalg. Sælger skal returnere hele beløbet senest 30 dage efter, han har modtaget varen. Kniber det med udbetalingen, skal du i første omgang rykke for dine penge. Hjælper det ikke, skal du kontakte din bank - og meddele, at du ønsker beløbet ført tilbage til din konto. Dette er kun muligt, hvis du har betalt med betalingskort på nettet. Så hvis du vil sikre dig bedst muligt, skal du gøre netop det, som rigtig mange er allermest utrygge ved: Købe varen på nettet og betale med dankort! Begrænsninger Fortrydelsesretten ved fjernsalg har dog visse begrænsninger. Frem for alt skal varen være ”i væsentligt samme stand”, som da du modtog den. Det springende punkt er, om produktet kan sælges igen som nyt. For eksempel må du gerne afprøve en mp3-afspiller eller et digitalkamera. Apparatets lager kan jo tømmes for musik og fotos, ligesom eventuelle fedtfingre kan tørres væk. En del produkter, for eksempel mange pc-mus og mp3-afspillere, er pakket så effektivt ind, at de kun kan åbnes med en saks. Men ifølge Forbrugerstyrelsen ændrer det ikke noget: Du må gerne bryde emballagen - så nænsomt det nu lader sig gøre. Meningen med fortrydelsesretten er netop, at du skal have lejlighed til at prøve varen, før du binder dig - akkurat som man kan i en fysisk butik. Her gælder dog en enkelt, væsentlig undtagelse: For programmer, cd’er og dvd’er kan sælger nemlig godt kræve, at emballagen skal være ubrudt. Denne undtagelse forhindrer, at kunderne i stor stil bestiller, kopierer og returnerer disse produkter. Suspekte ”betingelser” Fjernsalg giver forbrugeren en række ekstra rettigheder - og netop derfor prøver nogle butikker at smyge sig udenom ved at hævde, at der slet ikke er tale om fjernsalg. Tvivlen kan for eksempel opstå, hvis man henter en bestilt vare i butikken. Men hvis varen er bestilt på butikkens hjemmeside, og der altså er indgået en købsaftale på nettet, så er der ifølge Forbrugerstyrelsen tale om et fjernsalg - også selv om varen efterfølgende hentes og betales på firmaets adresse. Nogle butikker afviser også at tage varer retur, som er samlet specielt til kunden. Det gælder typisk pc’er, hvor man på nettet kan vælge mellem forskellige harddiske, grafikkort og andre komponenter. Men den går heller ikke. Forbrugerklagenævnet traf sidste år en klar afgørelse om, at denne type specialsamlede pc’er ikke kan undtages fra fortrydelsesretten. Uanset hvad butikken finder på af ”betingelser”, kan disse aldrig ophæve dine lovfæstede rettigheder som forbruger.