Jernbaner

Hvor er rimeligheden?

13 milliarder kroner for endnu en ny nærbane - det hedder en Metro i København - i det Storkøbenhavnske område må siges at være noget af en sjat penge. Men det måtte de jo selv om derovre i hovedstaden. Hvis de selv skulle betale. Det skal de bare ikke. Staten vil gerne betale broderparten. Faktisk er det en ide, regeringen har gået og puslet med i et stykke tid, afslørede den konservative trafikminister Flemming Hansen, da planerne i går blev offentliggjort.

Ministeren gjorde ved offentliggørelsen opmærksom på, at investeringen også vil medføre, at staten ikke kan påtage sig andre trafikinvesteringer i de næste 11 år. Tag den, resten af Danmark. Og tag den, Nordjylland, for den nye københavnske nærbane kan risikere at udsætte planerne om en tredje Limfjordsforbindelse på ubestemt tid. I Nordjylland kan vi selvfølgelig nu glæde os over, at kronprinsesse Mary for et par uger siden kunne klippe snoren og erklære det sidste stykke af de nordjyske motorveje for åbnet ved Hirtshals. Vi har jo tilsyneladende fået den asfalt og de motorveje, vi kan tilkomme. Vi kan også glæde os over, at Nordjylland er et naturskønt område at bo i. Og mens vi sidder og venter i bilen morgen og aften ved Limfjordstunnelen, fordi den lider af forstoppelse, kan vi glæde os over, at vore medborgere i København hurtigt kan komme hjem med nærbanen. Det er jo ganske mageløst. Amtsborgmester Orla Hav har ret, når han om planerne siger, at de er usunde, ufornuftige og fuldstændig urimelige overfor resten af Danmark. Det er vanskeligt at sige det mere klart, men planerne understreger nok med al ønskelig tydelighed, hvad regeringen prioriterer højest herhjemme. Det er København og dens udvikling. Ingen i dette land er i tvivl om, at en god udvikling for København er af stor betydning for hele landet. Ingen betvivler, at København skal udvikles. Men der skal være mening med galskaben og det vil være direkte uartigt overfor Danmark, hvis al udvikling i infrastrukturen med statslige midler udenfor København sættes i stå i 11 år, fordi endnu en nærbane skal etableres i hovedstaden.