Hvorfor er du mest øm på andendagen, når du har trænet hårdt?

Der er tilsyneladende en god grund til, at vores muskler er ekstra ømme på andendagen

Arkivfoto: Torben Hansen

Arkivfoto: Torben Hansen

SUNDHED: Hvis du dyrker styrketræning med tunge vægte, kan du ikke undgå at blive øm. Efterfølgende bliver du stærkere og mere udholdende. Men inden foregår der en række biokemiske processer i musklerne, fortæller ph.d. og muskelforsker Anders Nedergaard til Alt for Damerne.

Thomas Skov: Det har jeg lært om kvinder og kærlighed

– Der sker en grad af skade på muskelcellerne, hvorefter der sker en invasion af immunceller i de ømme muskler, siger han og fortæller, at man ikke ved meget om, hvorfor skaderne sker eller hvordan, men man mener, at det der efterfølgende foregår, er, at immuncellerne bliver tiltrukket af ”ting” fra de ødelagte muskelceller, hvor efter immuncellerne så udskiller en række signalstoffer – såkaldte inflammatoriske cytokiner som et led i forsøget på at reparere musklen. Og det er cytokinerne, der producerer ømheden og varmefornemmelsen i de ømme, trænede muskler.

– Grunden til, at ømheden typisk topper på andendagen er, at det tager noget tid for immuncellerne at komme ud i musklerne og få lavet nok cytokiner til, at det kan ”mærkes”, forklarer Anders Nedergaard og fortæller, at det aftager efter nogle ganges træning.

– Man opbygger hurtigt tolerance overfor muskelskade, så dén træning, der gør dig øm i morgen, gør dig ikke øm om et par uger, når du har lavet den tre-fire gange mere. Og denne ”beskyttelse” kan vare op til ni måneder.

Søren Østergaard; ”Jeg valgte kærligheden frem for barnet”

Artiklen er bragt i samarbejde med Alt for Damerne.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.