Hyggekunst med glimt i øjet

KUNST "Dallas", Frederikshavn Kunstmuseum # # # # # # Mønstret for denne udstilling kunne siges at være mønstre iblandet lidt poesi og et lille glimt i øjet. Peter Chr. Petersens værker træder man på, idet man går ind i udstillingslokalet. Han har limet eller malet nogle farvestrålende, kvadratiske mønstre på gulvfliserne. De synes lavet ved med ekstrem akkuratesse at male emaljelak på stanniol. De viser vej hen til Magnus Thorens mønstre, der hænger på en væg. De er alle lavet på almindelige kvadrerede A4 ark. Det er dem vi kender fra regnetimerne. Kunstneren har sandsynligvis siddet med hånden under hagen, mens han med den anden hånd har udfyldt hvert eneste kvadrat med hver sin lille figur. Farven skifter fra felt til felt, men der dannes intet egentligt overordnet motiv. Ideen er pudsig og sjov. Der strømmer flyvske tankerækker ud af disse små papirark. På et stort ark papir på næsten en kvadratmeter uden tern har en anden kunstner, Jonas Liveröd gået helt amok. Her har han med pen tegnet en yderst tæt bebygget by set fra oven. Tusindvis af højhuse står side om side. Ikke to er ens, men næsten. Den mand må være god til at meditere. Jonas Liveröd har også lavet et værk, der set på afstand ligner farvet grafittiskrift på en kalket mur. Set tæt på afsløres det imidlertid, at der er tale om et vægtæppe, hvorpå skriften er syet på hvidt lærred. Ideen er morsom. Kan man forestille sig en flippet hiphopfyr sidde og nørkle med nål og tråd. Det ville næppe give høj status i de kredse. Tomas Lagermand Lundme har skrevet et langt digt om forholdet mellem hende og ham. Hver strofe er skrevet på hvert sit ark pink A4. De er ophængt i to rækker på en lang skillevæg. Der opstår derved en kombination af poesi og billeddannelse, hvoraf vægten nok må siges at ligge på det første. Foran denne væg har Karin Lorentzen på podier anbragt en masse små lerstykker, der på afstand ligner underlige bløddyr, der vrider sig og kravler rundt mellem hinanden. Ved nærmere eftersyn viser det sig, at være små figurer former af aftryk af fingre eller tæer. Kunstneren har bogstaveligt talt sat sine personlige aftryk her. Lise Blomberg Andersen er med til at tilføje poesi til udstillingen med sine eventyrlige farvetegninger, hvor manden optræder som kimære mellem fugl og mand. Lene Desmentik tegner også om de symbolske forhold mellem fugl og menneske. Hun viser også nogle små figurer hvor der er et spændende clinch mellem træværks stramme kasseformer og et flagrende tæppe i bløde former og pink kulør. Udstillingen er som helhed interessant derved, at kunstnerne prøver at fortælle noget dagligdags kendt på nye måder. Det gav ikke det helt store gib i undertegnede, men man hygger sig godt, mens man er der. Leif Bøgh kultur@nordjyske.dk Kunstnersammenslutningen Dallas. Frederikshavn Kunstmusem. Til 7. januar.