Biler

Hyrevogn til uhyrlig bagage

Mercedes E-stationcar med bagageskuffe og luftfjedre

Ikke underligt, hvis en og anden taxivognmand pludselig får travlt med at køre nogle kilometer i sin store Mercedes-stationcar, så den kan blive solgt i en ruf. Nu er afløseren nemlig klar, og selv om den ved først øjekast ligner forgængeren med de ovale forlygter, er der lysår til forskel på de to generationer. Ligesom den nye E-klasse sedan, der kom i fjor, er den nye E-stationcar et orgie i elektronik. For eksempel er bremserne elektriske - bremseklodserne bevæges med el-motorer, hvilket giver øjeblikkeligt bid. Men ikke nok med det. Stationcaren stiller med en ny type bi-xenon forlygter, der følger rattets bevægelser og lyser til siderne i sving. Og på bagakslen stiller bilen med en elektronisk styret luftaffjedring. Dels for komfortens og vejgrebets skyld - dels for at sikre konstant højde på bagakslen, hvis bagagerummet er tungt læsset. Det lyder nyttigt. For mage til forslugent lastrum skal man lede længe efter. Det tager 600 liter pakkenelliker, som den nuværende E-klasse stationcar. Plus 90 liter, der kan plumpes ned i en kælder i og omkring reservehjulet. At det store rum kan være svært at udnytte, fordi der er mere end en fuldvoksen armslængde fra bagklappen og ind til bagsædet, det kan en del taxichauffører tale med om. Bare se på deres bukser, som ofte er plettede af salt og sjap fra bagkofangeren i denne tid, når de har lænet sig langt ind i bagagerummet for at hive fremskudt bagage ud. Det luksusproblem har Mercedes nu en løsning på: Ved et tryk på en knap kan gulvet i bagagerummet skydes som en skuffe 40 centimeter bagud til af- og pålæsning. En del af alle finesserne er ekstraudstyr. Men det plejer ikke at skræmme de danske taxikunder væk. De skal nemlig ikke betale fuld afgift af deres biler, så de kan typisk købe en ny, veludstyret E-klasse stationcar med en mellemsvær dieselmotor for omkring en halv million. Vi andre skal af med en rund million kroner for den samme bil, med mindre vi kan vente et par år. For når en taxi har kørt to år og rundet 250.000 kilometer, er den kørt fri. Det betyder, at den kan sælges til private kunder, uden at der skal betales ekstra afgift af den. Så i 2005 skulle det være muligt at købe et brugt eksemplar af den nye E-stationcar for en 450.000 kroner. Fremtidens drømmetaxi har verdenspremiere på Detroit Motor Show straks efter nytår, og de første eksemplarer ventes til Danmark i marts. Men de er forbeholdt private kunder. Til hyrevognsbrug skal nemlig udvikles en speciel elektronik-pakke, og den er først klar i juni eller juli. Fra starten har Mercedes tre benzin- og tre dieselmaskiner på programmet. Benzinmotorerne er to sekscylindrede på 2,4 og 3,2 liter samt en ny firecylindret toliters-motor med kompressor på 163 hk. De tre turbodiesel-kraftværker er på 2,2, 2,7 og 3,2 liter og har nyeste generation af common rail-indsprøjtning. Senere kommer en E500 med V8-benzinmotor og 306 hk i omløb.