EMNER

I flæsket på Facebook

Ny social net-tjeneste beskylder Facebook for at sælge ud af brugernes privatliv

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

På nettet fremstår UmeNow som denne seje bodyguard, der vogter over folks privatliv.

- Facebooks grundlægger Mark Zuckerberg er god for milliarder af dollars, fordi han har oplysninger om dig. Han ved, hvad du kan lide, hvad du mener, og hvem dine venner er. Manden tjener penge ved at sælge annoncer - ikke ved at beskytte folks privatliv. Han er en global annoncesælger i hættetrøje og t-shirt. Angrebet formuleres af Evelyn Castillo-Bach, der står bag den nye og ikke nær så kendte webtjeneste: UmeNow.com. Her tilbyder hun et privat rum, man kan have i fred sammen med sine venner. Uden annoncer - og med mulighed for anonyme indlæg. Selskabet er i færd med at udvikle apps til Android og iPhone, så medlemmerne kan kommunikere overalt. Problemet med dette Facebook-alternativ (ud over det oplagte, at så godt som ingen bruger det endnu) er, at det koster penge. Nærmere bestemt 6 dollars om måneden - eller 45 dollars, hvis man tegner sig for et år. Med grupperabat kan 10 personer dog melde sig til for 100 dollars årligt, så den månedlige udgift ender omkring 5 kroner. Spørgsmålet er så bare hvor mange, der er parate til at give en flad femmer for deres privatliv. Vi har jo vænnet os til at få alt på nettet foræret. Gris med læbestift Men som det gamle ord siger: Der findes ingen gratis frokost. Og spørgsmålet er, hvor gratis Facebook er, når det kommer til stykket. Evelyn Castillo-Bach beskriver tjenesten som en gigantisk database for annoncører, hvor producenter af spil og apps høster folks personlige oplysninger. - Det er velkendt, at Facebook ikke har nogen kontrol med, hvad andre virksomheder stiller op med den information, de samler hos brugerne, siger hun. Ifølge Castillo-Bach er Facebook funderet på kviksand: Selskabet kan kun overleve, så længe brugerne vender den anden kind til - og tillader, at Facebook scorer kassen på at sælge deres personlige oplysninger: - Facebook producerer intet. Det skaber intet. Dets værdi bygger på en ting: Dine oplysninger. Facebook har forvandlet sig til et data-indsamlings-firma. Du kan putte nok så meget rød læbestift på en gris - men det er dog stadig en gris. Se mere om UmeNow, og prøv det gratis i 30 dage, på: www.umenow.com.