Hvorfor nøjes med én fest?

Hvorfor nøjes med én fest, når man lige så godt kan holde to? Og hvorfor egentlig nøjes med to fester, når man lige så godt kan fyre kassen af til tre...? Og hvorfor...? Det må være nogle af de overvejelser, som Danmarks Radio har gjort sig forud for næste forårs helst store satsning på Dansk Melodi Grand Prix 2007, hvor der ikke ”bare” bliver én grande finale, men hele to semifinaler, hvoraf den ene bliver placeret i Aalborg fredag 2. februar. At i det mindste et del-element af den store årlige popfest havner lige her midt i verdens navle, som derved har udsigt til at få et ret kraftigt Grand Prix-præg to år i træk - dét kan vanskeligt opfattes som andet end et ”tak for sidst” for, at byen for lige knap fire måneder siden lagde lokaler i form af Gigantium til den store finale. Det luner. For dét om noget viser, at Aalborg - og dermed Nordjylland - kan et eller andet, som radio/tv-giganten kan bruge til noget. Nemlig løfte opgaven mere end tilfredsstillende. Hvilket yderligere bliver bekræftet af, at Aalborg åbenbart er helt inde i varmen, når det gælder udsigten til at få finalen til byen igen om ganske få år. Sidst gik der trods alt 14 år - fra 1992 til 2006 - mellem to DR-besøg af den store, omrejsende Grand Prix-show-vogn. At blive hjemby for en semifinale er aldeles udmærket - selv om finalen klart er at foretrække med al den ekstra opmærksomhed, som dét næsten af sig selv kaster af sig. For selv om der må ligge iskolde seertals-kalkuler bag ideen om at splitte Dansk Melodi Grand Prix op i tre dele - to semifinaler og én finale - skal DR nu nok næppe uden videre sætte næsen op efter den helt store, glødende interesse fra først til sidst og hele vejen. For det var jo langt fra alle de 1,7 millioner danske tv-seere, der fulgte finalen i Eurovisionens Melodi Grand Prix i Athen for et par uger siden, der også hang foran tv-skærmen ved semifinalen to aftener forinden. Den åbenlyse fare ved at skille den årlige popfest i stadig flere del-elementer - sådan som specielt svenskerne har været flinke til med en byge af semifinaler og diverse andre former for indledende runder - er, at seerne falder fra i stedet for at blive hængende. Men måske er DR bare blevet ramt - eller i hvert fald kraftigt fanget ind - af tidens ”Scenen er din”-, ”Stjerne for en aften”- og ”Showtime”-begejstring, hvor det tydeligvis gælder om at feste igennem hver aften og hele tiden?! Det, der kan redde de tre gange Dansk Melodi Grand Prix næste forår, er, at interessen for selve popdysten er vendt (tilbage). Gennem tiden har det jo vist sig, at de mest uventede ting - og såmænd også begivenheder - pludselig kan blive hotte og hippe, og hvorfor så egentlig ikke også Melodi Grand Prix, måske specielt efter at det amerikanske tv-selskab NBC Network netop har meddelt, at det har besluttet sig for at lave sin eget amerikanske Melodi Grand Prix som en kopi af den over 50 år gamle europæiske opfindelse. Og hvorfor så det? Jo, fordi det amerikanske talentshow ”American Idol” (vel nok mest berømt på disse kanter for at bane vejen for en åbenlyst talentløshed som William Hung) for nylig har været i stand til at samle hele 63 millioner seere foran skærmen til den seneste finale. Så hvorfor egentlig ikke The Great American Song Contest? (Eller hvad det nu kommer til at at hedde). ... Og tænk hvis USA en dag deltog med et bidrag i Eurovision Song Contest?!