EMNER

I træningslejr før eksport

Nyt forsøg på at få mindre firmaer ud på nye markeder

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Susanne Johansson med firmaet Suscipio har med baggrund i ansættelse i en række nordjyske virksomhed selv erfaring i eksportens tjeneste, og den skal nu komme den mere traditionelle del af industrien til gode. Foto: Michael Bygballe

AALBORG:Syv nordjyske firmaer inden for software har fundet sammen i netværket Exposoft for at udnytte hinandens erfaringer til styrke eksporten. Exposoft kunne være en model for andre små og mellemstore virksomheder, som har svært ved køre sig i stilling til at få det bedste ud af eksportmulighederne. - Der er masser af eksportpotentiale i de små og mellemstore virksomheder, og det er jo netop dem, der er så mange af i Nordjylland, hvor de tegner sig for halvdelen af erhvervslivet, påpeger konsulenterne Susanne Johansson og Jens Uggerhøj, der står som de udfarende kræfter i Nordjylland i et nyt eksportforberedelsesprogram under Danmarks Eksportråd. Programmets idé er at følge de deltagende virksomheder på meget tæt hold og give dem en grundig coaching for at opnå størst mulig effekt af indsatsen. En solid forberedelse giver de største chancer for succes, lyder filosofien. - Erfaringen har jo vist, at alt for mange virksomheder intet har fået ud af eksportprogrammer og eksportpakker, fordi de bare er sprunget ud i det. Med eksportforberedelsen er det tanken, at de skal udarbejde en skriftlig strategi på baggrund af en realistisk vurdering af virksomhedens muligheder. Og så skal de coaches eller vejledes i hele processen, indtil de er kommet i gang, fortæller Susanne Johansson. Dårligt forberedte - Vi ved jo godt, at de fleste virksomheder udmærket kender deres svagheder og styrker, men det afgørende er at få forholdt sig til dem, at bygge systematisk videre på den viden, virksomheden er i besiddelse af, supplerer Jens Uggerhøj. Susanne Johansson fremhæver, at eksportforberedelsen også meget gerne må føre til, at virksomhederne tænker lidt større.. - Nordjyske virksomheder tænker ofte mest i Skandinavien og Tyskland. Men i en globaliseret verden kan der være en god idé at tænke lidt større:Ofte træffes den slags beslutninger ud fra historiske erfaringer, men i dag hvor alt udvikler sig i rivende hast, skal man nok se fremad og tænke offensivt, siger hun. 400 firmaer årligt Fra Danmarks Eksportråd er der lagt op til, at der på landsplan årlig skal sluses mindst 400 firmaer igennem eksportforberedelsesprogrammet. For at være en succes skal mindst 90 procent af deltagerne bagefter erklære sig tilfredse med Eksportforberedelsen. Mindst 75 procent af virksomhederne skal nå frem til at lave en handlingsplan for internationalisering. Desuden skal mindst halvdelen ende med at søge om en eksportstartpakke, der især yder støtte i form af tidsforbrug hos de danske ambassaders handelsfolk rundt omkring i verden, og det er nok især her det har knebet med udbyttet hidtil, netop fordi virksomhederne ikke var godt nok klædt på til at udnytte deres ekspertise godt nok. Ved hvor det halter De to nordjyske konsulenter har begge erfaringer som medarbejdere ved danske ambassader - Susanne Johansson i Paris og Jens Uggerhøj i Tokyo - og derfor har de også set mange af de mindre heldige eksporttiltag, der hidtil er foregået. - Derfor ved vi ret præcist, hvor det oftest halter og kan netop sørge for at få rettet op på de forhold, påpeger Jens Uggerhøj. Eksportforberedelsen er gratis, men virksomhederne skal selv afsætte ressourcer til arbejdet, når de går med i programmet.