I truckracer gennem ørkenen

Morten Karl, dansk mester i rally, skal køre Dakar Rally i lastbil for VW

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Ruten i 2008 udgaven af Dakar Rally - det 30. i rækken - skulle have budt på to etaper i Portugal fulgt af 13 etaper i Afrika. Heraf er der adskillige etaper, der byder på nådesløst ørkensand og andre uforudsigelige forhindringer, som de omkring 500 deltagende køretøjer skal forcere. Foto: Volkswagen Motorsport

WOLFSBURG:I det seneste par måneder har alt arbejdet foregået på fabrikken i Wolfsburg. Men fra 5. januar, hvor der er afgang fra Lissabon, og til og med den 20 januar, hvor løbet slutter i Dakar i Senegal, skal der tilbagelægges en afstand af godt 9.200 kilometer, hvoraf de næsten 6.000 er specialprøver. Og i år er der nordjysk deltagelse i løbet. Den suveræne danske mester i rally Morten Karl sidder således bag rattet i en MAN-lastbil, der deltager i truck racet. - Jeg var med sidste år som mekaniker, og så havde Volkswagen et ledigt sæde som chauffør i en af deres trucker. Det fik jeg tilbudt, og selvfølgelig sagde jeg ja, lyder det fra en spændt Morten Karl, der med sin deltagelse i truck racet får debut i verdens hårdeste rally Dakar Rally i dets 30. udgave. Den danske rallymester har været ansat af Volkswagen i de seneste par måneder. Det har betydet arbejde i Wolfsburg, hvor Volkswagen har hovedsæde. Træning i Marokko Den 15. december var der så afskedsfest for deltagerne i Dakar Rally 2008, hvorefter hele karavanen med udstyr og biler har taget turen til Lissabon i Portugal. Herfra går startskuddet til rallyet går 5. januar. Forud er gået en masse forberedelser. - I oktober var vi i Marokko for blandt andet at teste med lastbilen under de ekstreme forhold med varme og ikke mindst ørkensand, som kommer til at være gældende for adskillige af etaperne. Her fik jeg en forsmag på at det at køre en race truck. Og det var super spændende, fortæller Morten Karl, der glæder sig til den store udfordring. - Vi skal selvfølgelig ikke i første omgang køre for at vinde truck racet. Vi skal som hovedprioritet hjælpe vore Race Touaregs, hvis de undervejs får brug for en mekaniker eller i det hele taget service. Men vi kører med i truck racet på lige fod med de andre konkurrerende lastbiler, siger Morten Karl. Ekstrme forhold Og der kan sagtens blive hårdt brug for mekanikerne under de ekstreme køreforhold, som Dakar Rally byder på. Ruten i år byder på 15 etaper, hvoraf de to første foregår i Portugal. Herefter færges deltagerne over til Marokko, hvorfra turen går gennem Marokko, Vest Sahara, Mauretanien for at slutte i Dakar i Senegal. Sidste år førte netop en af Volkswagens Race Touaregs, indtil den efter mere end halvdelen af løbet kørte i stykker og måtte overlade topplaceringerne til franskmændene Stephan Peterhansel og Jean-paul Cottret. Bedste af de fire deltagende Volkswagen Touaregs kom ind på en fjerdeplads med Mark Miller og Ralph Pitchford i vognen. De er også med i 2008 udgaven, hvor Volkswagen teamet også sætter sin lid til den tidligere spanske verdensmester i rally Carlos Sainz og dennes medkører franske Michel Perin. Ultimativ drøm I alt deltager der 100 lastbiler i truck racet, mens der er 245 motorcykler og 205 biler, samt 20 såkaldte quads - firhjulede motorcykler med masser af de egenskaber der er gældende for motocross maskiner. Antallet af deltagere sætter rekord i 2008 rallyet - og heraf er en enkelt altså nordjyske Morten Karl. - Jeg havde aldrig regnet med at få en chance som denne her. Så jeg glæder mig helt vildt, og man har jo lov at håbe, at jeg kan gøre det så godt, at der kan komme endnu mere ud af det, lyder det en smule drømmende fra Morten Karl, der som alle andre rallykørere selvfølgelig har en ultimativ drøm om at køre med i det ¿rigtige¿ Dakar Rally i en rigtig rallybil og ikke ¿bare¿ i truck racet