I tvivl om rettigheder

Danske forbrugere køber varer på nettet som aldrig før. Men vi er fortsat i tvivl om, hvad vi egentlig har ret til, hvis der opstår problemer med netkøbet, viser en undersøgelse som TNS Gallup har lavet for Forbrugerstyrelsen. Mere end halvdelen af os er eksempelvis ikke klar over, at man ikke skal betale for at sende en vare retur, hvis den har fejl. Reklamationsretten er nemlig den samme om varen er købt i en fysisk butik eller på nettet. Derfor skal sælger dække eventuelle ekstra udgifter til porto. Hver tredje er heller ikke klar over, at man i modsætning til handel i en fysisk butik gerne må bryde emballagen, når man har købt varen på nettet. - I en fysisk butik kan man se og røre ved varen i virkeligheden, før man beslutter sig for, om man vil købe den. Det kan man ikke, når man handler over nettet. Derfor har man næsten altid lov til at bryde emballagen, før man beslutter sig til, om man vil beholde en vare eller returnere den, siger direktør i Forbrugerstyrelsen Tanja Franck.