IBM ansvarlig for it-nedbrud i Danske Bank

EMNER 4. april 2003 08:00

KØBENHAVN: Det store it-nedbrud, der ramte Danske Bank for godt tre uger siden, blev forværret af, at der løbende opstod nye fejl i forbindelse med gendannelsen af data i it-systemet. Det fremgår af en redegørelse for nedbruddet, som Danske Bank har fremlagt. Nedbruddet startede mandag den 10. marts i forbindelse med en rutinemæssig udskiftning af en strømforsyningsenhed, der førte til strømudfald og driftsstop i et af bankens to driftscentre. Som udløber af den oprindelige fejl opstod løbende nye fejl, der endte med at give et omfattende sammenbrud i driften. Oprindelig var man klar til at genstarte systemet efter blot seks timer. Men det stod hurtigt klart, at softwarefejl medførte fejl i de data, der søgtes genskabt. Den første fejl i softwaren har eksisteret i den berørte software fra IBM siden 1997, uden at it-virksomheden har kendt til det. I forbindelse med genskabelsen af data blev der i de efterfølgende dage konstateret yderligere tre vigtige softwarefejl, som forsinkede genopretningen af det nødvendige datagrundlag. Til sidst måtte Danske Bank opgive at vente på IBM's fejlrettelser og i stedet indføre en nødproces, som var udviklet sammen med it-leverandøren DM Data. Først om fredagen var systemerne atter klar til drift, og efter en uges problemer var man mandag den 17. marts atter i normal drift. Ingen af de fatale fejl i systemerne var kendt af IBM, som derfor ikke havde rettelser klar. Rettelser er nu tilgængelige og lagt på bankens systemer, oplyser Danske Bank. Banken understreger, at der ikke på noget tidspunkt har været risiko for tab af data. Det store problem var, at processen med at gendanne data blev ved med at trække ud på grund af softwarefejlene. Man tilføjer, at det ikke er usædvanligt, at der hele tiden findes fejl i software, og at rettelser modtages fra leverandøren. Danske Bank har siden 1991 anvendt drift på to centre, og dette har til dels gjort det muligt at genskabe data i sagen. For at sikre mod komplekse softwarefejl overvejer banken nu at investere yderligere i to-center drift for flere af koncernens vitale systemer. Derimod påpeger Danske Bank, at problemerne ikke ville være løst ved et sikkerhedssystem i form af såkaldte spejlede diske, som især er egnet til at imødegå hardwarefejl. En ny version af dette sikkerhedssystem ventes i maj, og denne version ville ifølge Danske Bank have forhindret driftskonsekvenserne af den pågældende hardwarefejl. /ritzau/

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...