Ide: Belønning til busvognmænd

Flere passagerer skal udløse højere betaling til vognmændene, foreslår NT

aalborg: Krisen for den kollektive trafik får NT til at gå nye veje. Busselskabet vil lave en overskudsdeling, der belønner vognmænd og chauffører, hvis de kan få flere passagerer til at køre med deres bus. ¿ Vi håber, at det kan få dem til at yde en ekstra indsats og engagere sig mere i passagererne, så de føler sig endnu mere velkomne, når de stiger op i bussen, siger bestyrelsesformand i Nordjyllands Trafikselskab, NT, Thomas Kastrup-Larsen (S). NT forhandler i øjeblikket de såkaldte "incitamentkontrakter" med de vognmænd, der kører på busruterne i NT-området. Idéen med at belønne vognmændene, alt efter passagertal, er allerede med succes gennemført i Helsingborg, hvor antallet af rejsende er steget med 24 procent på to år. Det skyldes dog også andre tiltag, som f.eks. at der er anlagt flere busbaner, så busserne kan komme hurtigere frem. Thomas Kastrup-Larsen er klar over, at chaufførernes engagement ikke alene kan løse store problemet, med stærkt faldende passagertal og dermed udsigten til nedskæringer på ruterne, ¿ Der er ikke tale om en mirakelkur, men et nyt element, i den samlede indsats, for at vende den negative udvikling, siger Thomas Kastrup-Larsen. Trafikforsker Harry Lahrmann roser Nordjyllands Trafikselskab for forsøget på at lokke flere til at tage bussen. ¿ Jeg synes, at det er en rigtig god idé ¿ så god, at man kan undre sig over, at NT ikke allerede benytter sig af den, siger Harry Lahrmann. ¿ Det kan helt klart få den effekt, at flere får lyst til at køre med bus, hvis de mærker, at de får en god service, siger Harry Lahrmann, som dog understreger, at det ikke kan være med til at revolutionere forholdet mellem antallet af buspassagerer og bilister. ¿ Naturligvis betyder det noget, at man får en god behandling, men det helt afgørende for om man tager bussen er, om man har mulighed for at tage en bil i stedet ¿ for så vælger langt de fleste bilen. ¿ Vi er blevet rigere og mere magelige, siger Harry Lahrmann og konstaterer, at politikerne derfor må bevilge flere skattekroner til den kollektive trafik, for at kompensere for det faldende passagertal, hvis man fortsat vil yde den samme service, til de mennesker, der ikke har andre muligheder end at tage bussen.