EMNER

Ikke en god forretning - endnu

På Børglum Kloster har der været ekstra udgifter og arbejde, men også mange nye gæster.

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Hvis jeg holder rigtig godt øje, mon så rustningen bevæger sig ligesom i julekalenderen? Børglum Kloster har fået et yngre publikum efter årets TV 2-julekalender Ludvig og Julemanden.Foto: Bent Bach

Årets store julekalender "Ludvig og Julemanden" er nu overstået, men det betyder langt fra, at familien Rottbøll på Børglum Kloster kan læne sig tilbage og høste frugten af årets store satsning. Normalt holder klosteret lukket for offentligheden fra slutningen af november og frem til påske. Men ikke i år. Der er blevet holdt et ekstra julemarked, alle weekender frem til påske er der åbent, og mellem jul og nytår er der for første gang også adgang til landets vel nok mest kendte hjem, Børglum Kloster. - Vi vil altid gerne holde åbent, men normalt er der bare ingen gæster i vintermånederne, forklarer husets herre Hans Rottbøll. Rekord-mange gæster Indtil videre har de udvidede åbningstider betydet 15.000 flere gæster i december. Det er næsten dobbelt så mange, som en hidtil god sommermåned. Og hver gang er ægteparret Rottbøll også på arbejde. Viser rundt, fortæller og tager imod i nissekostume fra årets julekalender. - Sidste weekend tog jeg imod i Julies kostume - det har jeg nærmest haft på hele december, smiler Anne Rottbøll. - Vi skal lige vænne os til, at det nu er hverdagen. Men vi holdt alligevel aldrig rigtig fri. Børglum Kloster er vores arbejde og fritid, lyder det fra Hans Rottbøll, som flere gange undervejs afbryder interviewet for at trække gæsternes biler fri af den mudrede parkeringsplads. Hårdt arbejde og økonomi Julekalenderen har indtil nu været ekstraomkostninger og hårdt arbejde for familien på klosteret, men forhåbningen er, at det hele en dag går hen og bliver en god forretning. - Vi har ikke fået en krone for at stille stort set alt til rådighed, og så har vi smidt el og varme oveni, griner Hans Rottbøll. - Men vi gjorde det selvfølgelig først og fremmest for at promovere vores sted. Vi har et hus på mange kvadratmeter, som skal vedligeholdes, og det har vi brug for at tjene nogle penge til, fortæller Hans Rottbøll. Det koster årligt 950.000 kroner at holde det gamle bevaringsværdige kloster vedlige, og dertil kommer alle driftsbygningerne. Udgifter som familien Rottbøll selv skal skaffe. - Med de ekstra gæster er vi tæt ved at have fået dækket vores udgifter ind og dét, der kommer herefter, er penge, som kan bruges til at tjene til vedligeholdelsen. - Det er spændende at se, hvor lang holdbarhed sådan et projekt har, men jeg håber at kunne fordoble besøgstallet i 2012.