Lillevorde

Ikke råd til ændringer

Det går ellers godt for busserne i Aalborg i øjeblikket.

Selvom den strenge vinter har fået flere til at tage bussen, bliver der ikke råd til de store ændringer i busdriften i Aalborg Kommune i den køreplan, som træder i kraft 27. juni. Det står fast efter gårsdagens møde, hvor et enigt udvalg for sundhed og bæredygtig udvikling blåstemplede et forslag, som stort set fortsætter den nuværende køreplan. På forhånd har der ellers været en del ønsker til ændringer - blandt andet i Lillevorde og Øster Uttrup, som mistede sin bus i forbindelse med den seneste justering af køreplanen. Men ifølge rådmand Thomas Kastrup-Larsen (S) er der desværre ikke råd til at imødekomme klagerne. - Vi må erkende, at der ikke er plads til budgetudvidelser, og derfor kan der heller ikke blive tale om øget drift, siger han. Kastrup-Larsen er enig i, at det er uheldigt, at dele af linje 18 er blevet afskaffet. Men han har ikke den cirka 1 mio. kroner, det vil koste at forlænge ruten til Stenbjergvej og Øster Uttrup. - Men når det er sagt, er jeg selvfølgelig også glad for, at det denne gang er lykkedes os at fastholde et uændret serviceniveau i forhold til tidligere, fortsætter han. - Og i øjeblikket går det jo rigtigt godt for busserne, som har oplevet en fremgang i indtægterne på 30 pct. her i januar og februar, tilføjer han. Det ser med andre ord ud til, at der også vil blive et overskud på busdriften i 2010. Men der er fortsat mange ubekendte: Oliepriserne kan stige, og bliver det godt vejr i maj og juni, foretrækker mange formentlig at tage cyklen. Et andet stort ønske har været busser til yderområderne samt hyppigere betjening af lufthavnen om aftenen og i weekenden. Og i forhold til sidstnævnte undersøger kommunen i øjeblikket, om der er basis for et to-årigt samarbejdsprojekt, hvor lufthavnen medfinansierer en del af driften. - Men vi har altså ikke flere penge, end vi har, og derfor bliver der heller ikke tal e om de helt store ændringer, understreger Thomas Kastrup-Larsen. Aalborg Kommune skal i indeværende år af med 255 mio. kroner til NT. Og selvom passagerne ifølge den ny køreplan vil generere indtægter for 118 mio., er de øvrige udgifter også steget en del. Blandt andet fordi, vognmændene ikke længere kan lease busser i udlandet uden at betale moms. - Det har vi heldigvis taget højde for i vores budget. Men det betyder desværre ikke, at der er råd til at udvide driften, uden det er indtægtsdækket, forklarer Kastrup-Larsen. Han glæder sig dog over, at den kommende køreplan imødekommer ønsket om at betjene Lion Park med en servicebus, og i forhold til City Syd justeres kørslen også. Det er nemlig blevet meget svært at komme frem med busserne i området i myldretiden, og derfor er det heller ikke unormalt, at linje 16 er 10-12 minutter forsinket. - Men nu starter vi med at omlægge metrobus 1, så den kører en lidt anden vej, og så må vi se, om det hjælper. For det er bestemt et problem, at trafikken derude er blevet så tæt, siger Thomas Kastrup-Larsen.