Ikke spor for tidligt at få popdysten igen

Aalborg 5. februar 2006 05:00

Ude i vejkanten står pludselig et forholdsvis stort skilt med logoet for årets udgave af Dansk Melodi Grand Prix. Og med et ret iøjnespringende slogan: "Aalborg - årets Grand Prix-by". Sådan kan vi lide det. Sådan vil vi have det (for nu at citere den skæve showduo Monrad & Rislund fra en helt, helt anden sammenhæng). Ikke fordi vi nødvendigvis vil bruge de næste dage til at gå og smæske os i Grand Prix-kager. Eller uddele Grand Prix-buketter til de næreste og kæreste. Eller sætte en kæk Grand Prix-kasket på hovedet. Rent faktuelt er det jo bare længe siden, årets vel nok største danske popfest sidst fandt det ulejligheden værd at lægge vejen forbi Aalborg. Det skete "helt tilbage" (som visse musikradioer siger om nærmest alt, der er foregået for mere end 10 dage siden) i 1992. I Aalborghallen, hvor det store DR-artilleri rykkede ind med en maritim kulisse i form af et kæmpeskib som en hilsen til det første Grand Prix-bidrag "Skibet skal sejle i nat" 35 år forinden. Og hvem kunne vide, at det skulle ende med ikke så lidt af en hjemmebanesejr? For den aalborgensiske sangerinde Lotte (født Marcussen, dengang Nilsson, senere Feder) og hendes tilløber af en pletvis frafalden heavyrocksanger ved navn Kenny Lübcke om "Alt det som ingen ser" med melodi og tekst af Carsten Warming. Ikke nok med, at det endte med at blive noget af en aften- og nattefest i Aalborghallen (og siden på Hotel Hvide Hus). I de sidste dage op til den stort anlagte finale i Malmø et par måneder senere var der også optræk til skandale, da flere forargede - i første række en jysk præst - pegede på et højst uheldigt element i teksten. Den kunne, hvis man ville, tolkes i retning af, at sidespring og utroskab er i orden; bare ingen af dem, der kan og vil føle sig sårede, får noget at vide. På et tidspunkt følte Mr. Grand Prix himself, den lige straks 60-årige Jørgen de Mylius, sig kaldet til at påpege, at mindst 90 procent af alle poptekster handler om kærlighed, enten det nu handler om at blive svigtet, håbe, elske en anden, sove hos, miste, bedrage osv.. Og et eller andet sted undervejs fra de sidste pressemøder til selve popdysten i Malmø forsvandt det, der en kort overgang godt kunne ligne en skandale. Vist nok mest fordi langt de fleste udenlandske journalister var fløjtende ligeglade. P.S.: Kvikke læsere - i hvert fald væsentligt kvikkere end denne skribent - gør opmærksom på, at der sidste søndag var sat forkert sangernavn på "To lys på et bord". Den moderne popklassiker, som var med, men aldrig vandt Grand Prix, blev sunget af den senere baggårdspuma, Otto Brandenburg. "Helt tilbage" i 1960.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...