EMNER

Imdex viste produktion frem

Farsø-virksomheden behandler 12.000 tons brugte dæk om året

FARSØ:Hvem gider bruge gamle bildæk? Imdex i Farsø gør - og samtidig med, at firmaet tjener gode penge, er man også med til at hjælpe miljøet. Brugte dæk blev for blot få år siden enten smidt i en stor stak hos autoophuggeren eller brændt. Men folkene bag Imdex fandt en smart løsning: Skær dækkene i bittesmå stykker og brug dem i belægninger på sportspladser, foboldbaner og veje. Det er nu mere end to år siden, at Imdex med ex-bokseren Gert Bo Jacobsen som som en af bagmændene så dagens lys. Åbent hus I den anledning lukkede direktør Peter Bach Søndergard op for fabrikken, og det var der mange, som tog pænt imod - deriblandt Folketingets formand, Christian Mejdahl, der fik en kvalificeret rundvisning af formanden for bestyrelsen, Ulrich Pedersen. - Gert Bo er ikke længere aktionær, fordi han ønskede at prøve noget andet, og da den nuværende og eneste aktionær Aksel Bekhøi gav et godt tilbud, slog de andre aktionærer til, fortæller Ulrich Pedersen. Imdex behandler omkring 12.000 ton brugte dæk og fælge om året, og de 17 medarbejdere arbejder på hverdagene i treholds-skift. Netop det at der er gang i maskinerne døgnet rundt har tidligere ført til sager hos Nordjyllands Amt, men det er nu historie. - Vi skal naturligvis holde de love og bestemmelser, der er, men det skal da ikke være nogen hemmelighed, at det har været bekosteligt at leve op til lovene, siger Ulrich Pedersen. Gratis materialer Når Imdex får en ladning brugte dæk, bliver fælgene pillet af inden dækkene ryger op i alverdens største hakkemaskine. Sammen med hvert eneste ton dæk følger der også en check på 700 kroner. Det skyldes, at man betaler en miljøafgift på otte kroner per dæk, når man skal have nye sutter på bilen. Og de penge ryger i en pulje, som går til de virksomheder, som genbruger dækkene. På denne måde er Imdex speciel: De får en vare - og de får penge med i købet.