Impressionistiske julegodter

koncert Strauss, Debussy, Ravel m.fl. Tysk senromantik og fransk impressionisme var de to hovedingredienser i programmet for torsdagens symfonikoncert med Michel Tabachnik og den danske sopran Inger Dam-Jensen, og en større kontrast til sidste uge kan man vanskeligt forstille sig. Men Tabachnik med symfonikerne viste sig at være en lykkelig konstellationen, specielt i den klangligt raffinerede impressionisme. Franz Listz symfoniske digt "Les Préludes" fungerede ideelt som åbningsværk, storladent i sit udtryk og orkestralt malet med den brede pensel. Værkets rhapsodisk formmæssige opbygning er typisk for Listz, hvis instrumentalmusik ofte fortæller en historie; gudskelov var han også en fin melodiker, og værket fik en samlet og sammenhængende fremførelse med en flot klingende messinggruppe. Næsten 100 år skiller "Les Préludes" fra Richard Strauss' svanesang,"Vier letzte Lieder", som efter min mening hører til de smukkeste orkesterlieder. Sopranen Inger Dam-Jensen foredrog sangene på smukkeste vis med en timbre, der er blevet lidt bredere og med en mørk stribe i sin grundklang. I de turbulente "Frühling" og "September" manglede orkestret dog den særlige gennemsigtighed i klangen, der skulle skabe et rum for sangstemmen og dermed også give Inger Dam-Jensen mulighed for at udnytte sit klanglige potentiale i udformningen af detaljen. Balancen fungerede i de nedtonede sange, "Beim Schlafengehen" med Zeihers smukke violinsolo, der forudgriber det sidste vers, og "Im Abendrot", hvor to trillende lærker ophæver tyngdekraften og til sidst bærer sjælen op og bort fra det jordiske liv. Anden halvleg og sidste del af koncerten var helliget den franske impressionistiske orkestermusik. Debussy kaldte sin "La Mer" for symfoniske skitser, og værket ligger langt fra senromantikken og Listz' dramatiske fortælling, her er det musikkens egne bevægelser og farver der taler, og programmet er ikke at opfatte som et program, men et fingerpeg om Debussys egen inspiration for den musikalske skabelse. Med det store orkester, men her i en langt tyndere og mere gennemsigtig orkestersats, formede Tabachnik de tre satser til en plastisk og organisk sammenhængende helhed, som virkede overbevisende. De subtile klanglige nuanceringer og præcise stemningsskift var i endnu højere grad til stede i det afsluttende programpunkt, Maurice Ravels "La Valse", en raffineret klanglig pastiche over Johann Strauss' wienervalse, men splintrede til atomer og samlet til skæve og sære klangbilleder, dybt fascinerende. Tore MortensenMax Melgaardmax.melgaard@nordjyske.dk Listz, R. Strauss, Debussy, Ravel Aalborg Symfoniorkester dir.: Michel Tabachnik solist: Inge Dam-Jensen Aalborghallen torsdag aften