Inderst inde er vi alle aber

Naja Marie Aidts "Bavian" ruller over Aalborg Teaters Lille Scene.

Dorrit Gap Jensen og Michael Koch
Det ser ud som det perfekte par, spillet af Malin R. Brolin-Tani og Carsten Svendsen, men det viser sig, at der ligger forfærdelige hemmeligheder mellem dem.
Dyr 18. september 2011 06:00

- Det er nogle grusomme historier, som handler om, hvor hårdt livet er. Men det vigtigste for mig er at fortælle, at i alt det hårde kan man også finde noget godt. At man altid får en anden chance, og at man altid kommer videre. Og at der faktisk findes håb for de her mennesker, hvis de bare kan klare at mødes, tilgive hinanden og se nogle nye muligheder. Ordene kommer fra Minna Johannesson, der er instruktør på stykket "Bavian", som på onsdag 21. september har danmarkspremiere på Aalborg Teaters Lille Scene. Den svenske instruktør har dramatiseret forestillingen ud fra Naja Marie Aidts novellesamling af samme navn, og den handler om moderne hverdagsliv. Med stikord som utroskab, drømme, indkøb, bryllupsrejser, velstand, cykelture, børnefødselsdage, kedsomhed og delebørn med meget mere. - Vi omdanner Naja Marie Aidts fortællinger til teater om en hverdag, hvor vi bliver fanget på alle de forkerte ben, hvor tæppet bliver trukket væk under os, og vi forvandles til de aber, vi inderst inde er, hedder det i teatrets forklaring på "Bavian"s omdrejningspunkt. Kradser i overfladen Minna Johannessons mål med forestillingen har været at følge novellesamlingens budskab 99 procent. - I stedet for at fortælle én historie klipper vi mellem seks forskellige historier i forestillingen. Det betyder også, at skuespillerne har mange forskellige roller, og de spiller mellem det fortællende og det dramatiske, forklarer den 32-årige instruktør under henvisning til, at skuespillerne på scenen dels er fortællere og dels har roller. På Lille Scene medvirker skuespillerne Merete Mærkedahl, Laura Kold, Malin R. Brolin-Tani, Jakob Hannibal, Martin Ringsmose og Carsten Svendsen. - Handlingen er, at i begyndelsen har vi det godt. Alle starter med en overflade. Så graver vi os længere ned i forestillingen, og det bliver afsløring på afsløring. Men vi skal finde hinanden igen efter afsløringerne - kæmpe for forholdet. I dag er der for mange, der giver for let op, mener Minna Johannesson og tilføjer: - De her mennesker i forestillingen har viklet sig ind i en masse løgne og en masse ideer om, hvordan man skal leve sit liv. Hvordan man skal være perfekt. Men ikke før man blotter sit sande jeg, kan man begynde at nå frem til en muligvis lykke, En af de historier, som skuespillerne tager fat i, handler om en mand, der bliver stukket af en myg og bliver alvorligt syg. - Men han kommer videre og lærer, at livet ikke kun er godt, når det er superfedt, men også kan være fint når det er mindre godt, fortæller instruktøren. Overordnet vil stykket fortælle, at vi skal se hinanden og passe mere på hinanden. - "Bavian" er interessant, fordi vi lever i en verden, hvor vi bliver ret ensomme i vores stræben efter at være så perfekte, og hvor vi lader som om, at vi lever vores liv i stedet for at sige til hinanden, hvordan vi faktisk lever det. Det er ligesom ensomhedens og individualismens straf. Jeg synes, at vi skulle prøve at komme en smule nærmere sandheden om os selv. Hvem er vi egentlig? - Livet er hårdt for os alle sammen. Det er hårdt at have et forhold, det er hårdt at have en familie. Det er hårdt at leve. Men man må aldrig tro, at så var det det. For der findes faktisk muligheder for at komme videre, hvis man bare kan sige sandheden, mener instruktøren, der fra denne sæson er fast ansat på Aalborg Teater. - Når publikum går fra Lille Scene, håber jeg, at de vil gå i flæsket på livet og ikke bare skubbe deres problemer væk uden at sige: Okay, det er hårdt. Men jeg gør det!

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...