Ingen garanti for god radio

SKY: Kontrakten med Sky Radio er ingen garanti for god radio, og aftalen giver grund til bekymring for det fremtidige salg af TV2. Kontrakten med Sky Radio tvinger ikke stationen til selv at producere de 1000 timers nyheder om året, som er forudsætningen for sendetilladelsen. Dermed kan Sky Radio i teorien købe sig til alle nyhedsudsendelser og blot læse op fra Ritzaus telegrammer - og Sky Radios finansdirektør havde da heller ingen fine fornemmelser efter købet: Sky Radio ville benytte sig af nyhedsbureauer og gå efter oplæsere med lækre radiostemmer. Hvis målet med P5 var at give DR konkurrence og fremme kvaliteten, er det simpelthen ikke tilfredsstillende med private radiokanaler uden egen nyhedsredaktion. Brian Mikkelsens indsats i salget af den femte radiokanal varsler samtidig ilde for den kommende privatisering af TV 2 - en privatisering, hvor betingelserne ligeledes er aftalt i et snævert medieforlig med Dansk Folkeparti. Når det er nødvendigt for Radio- og tv-nævnet at præcisere Sky Radios kontrakt med Kulturministeriet, tyder meget på, at ministeren ikke formår at udfærdige betryggende kontrakter med private medieejere. Brian Mikkelsen kan naturligvis ikke klandres for, at Sky Radio løb af med rettighederne til den femte kanal. De bød nu engang højest, og ministerens ønske om alsidighed, konkurrence og kvalitet er al ære værd. Kravene til køberne burde derimod have været væsentligt højere, for de nuværende betingelser efterlader lytterne med en ren nitte. Det bekymrer ikke Venstres politiske ordfører, Jens Rohde. Han mener nemlig, at alligevel aldrig har været de elektroniske medier, der satte dagsordenen. Den påstand vil jeg (og sandsynligvis flere medieforskere) vove at betvivle, og jeg har derfor bedt Kulturministeren redegøre for sin hensigt med kravene til Sky Radio. Brian Mikkelsen gav efter for presset fra mediegiganten - vi må håbe, han har vokset sig stærkere, når TV2 skal på tilbudshylden.