Ingen jubel over afgiftsloft på biler

Regeringen vil afbøde prisstigning på biler, men det er ikke nok, siger branchen

Skattepolitik 4. april 2003 08:00

Det er ikke let at gøre de danske bilejere tilfredse. Med verdens højeste afgifter skal der mere end små justeringer til for at vække ægte glæde i den danske bilpark. Derfor er hverken branchen selv eller FDM ret meget mere end positivt skeptiske over den nye skatteaftale, som sætter et loft over afgiftsstigningerne. - Det her er positivt i forhold til, at vi ikke troede, der ville ske noget, men det løser ikke det helt grundlæggende problem, at bilerne beskattes med en ekstrem høj afgift, siger direktør Bent Mikkelsen fra De Danske Bilimportører. Bilpriserne er en konservativ mærkesag og i sidste øjeblik lykkedes det for Bendt Bendtsen og co at smøre branchen en smule. Fra 1. april i år vil regeringen sætte afgiften ned, så bilerne ikke kommer til at stige så meget som ellers. Problemet bunder i, at bilpriserne skal harmoniseres i hele EU. Danmark har lige nu klart de laveste indkøbspriser, men de vil stige med op til 25 procent frem til 2005. Hvis der også skulle betales afgifter af de store stigninger, ville prisen for kunden nærmest eksplodere. De små bilers marked En bil, der nu koster 220.000 kroner, ville på tre år stige til 270.000 efter de gamle regler, men nu kan køberen nøjes med at slippe 235.000 kroner. Det er dog stadig en stor stigning, og branchen frygter, at grænsen snart er nået. - Hvis man ikke gør noget, så bliver det snart sådan, at alle kører i det allerbilligste bil, fordi de ikke har råd til andet, siger direktør i Bilbranchen Hans Erik Jørgensen. Samme toner lyder fra FDM. Her roser direktør Erik Lauridsen godt nok regeringen for at anerkende, at EU-harmoniseringen giver dyrere biler, men indgrebet er alt for småt. - Det er det første skridt, men der er brug for en egentlig omlægning i miljørigtig retning, siger han. Fra FDMs synspunkt er det største problem med de høje danske afgifter, at forbrugerne ikke får glæde af den nyeste teknologi på miljø og sikkerhedsområdet. Det koster alt sammen penge, og de danske afgifter følger prisen. Derfor så FDM gerne, at afgiften blev lagt om, så det blive motorens størrelse og ikke nyt sikkerhedsudstyr, der blev beskattet. Både FDM og bilbranchen er dog enig om, at aftalen i det mindste fjerner den usikkerhed, der har præget bilkøberne de sidste måneder. Det kan få gang i det stagnerende bilsalg igen. - Enhver forventning om, at afgifterne bliver sat ned, så bilerne bliver billigere, er væk. Derfor er der ingen grund til at vente med at købe bil, og det kunne godt føre til et øget bilsalg. Men hvis det her udelukker flere reformer, så er vi meget bekymrede, siger Bent Mikkelsen.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...