EMNER

Ingen Mærsk-tog i Kenya og Uganda

København, søndag Ritzaus medarbejder Frank Jørgensen Det bliver et sydafrikanskledet konsortium, der skal drive togdrift i Kenya og Uganda. Efter en tre år lang og besværlig licitationsproces har regeringerne i Kenya og Uganda besluttet, at et konsortium under ledelse af det sydafrikanske jernbaneselskab Sheltam får retten til at drive den såkaldte Lunatic Express mellem Kenya og Uganda samt jernbanedriften i Kenya. Tidligere i processen var der syv bud på at overtage driften, der privatiseres, men da licitationen nåede frem til målstregen i fredags, var der kun to bud. Det andet bud kom fra et konsortium under ledelse af det indiske selskab RITES. A.P.Møller-Mærsk har været med hele vejen, og da de afsluttende bud blev afleveret den 30. september, rapporterede kenyanske aviser, at Mærsk var med i RITES-konsortiet. Men nu skriver Kenya-avisen Financial Standard, at RITES-konsortiet blev kastet ud i krise to uger før afleveringen af det afsluttende bud, fordi bestyrelsen i Mærsk besluttede, at jernbanedrift i Østafrika måske ikke lige var sagen alligevel. - Mærsk-bestyrelsen mente, at trods den store interesse, selskabet har i et godt kørende jernbanesystem, så ligger det uden for selskabets kerneområder, siger en kilde til avisen. Derfor forsøgte RITES angiveligt at få licitationens slutspurt udskudt, hvilket ikke lykkedes, og derfor måtte indiske RITES og britiske Magadi Soda, de to tilbageværende selskaber i konsortiet, i en fart fordele den andel, som Mærsk havde i samarbejdet. Der venter nu Sheltam-konsortiet en enorm opgave med at drive den historiske, men i øjeblikket meget tabsgivende jernbane mellem Kenya og Uganda. Den blev taget i brug den 20. december 1901 under det britiske mandat. Det havde da taget mere end 10 år at bygge den. Byggeriet blev indstillet adskillige gange, fordi løver ikke kunne lade jernbanearbejderne i fred, og den 900 kilometer lange strækning fik tilnavnet "Lunatic Express" - "Tosse-expressen" - eller "Jernslangen". Den er i dag i en jammerlig forfatning og giver et underskud på over 20 mio. kr. - hver måned. Hovedårsagen til, at Sheltam-konsortiet vandt licitationen, er ifølge kenyanske aviser, at det har tilbudt at give Kenya og Uganda 11,1 procent af den årlige bruttoindtjening. I udbudsmaterialet var der et minimumkrav på fem procent af bruttoindtjeningen, og RITES havde tilbudt seks procent. Sheltam har vundet retten til at drive jernbanen i 25 år. Det ventes, at der skal investeres 322 mio. dollar (to mia. kr.) i projektet - 280 mio. dollar i at opgradere selve infrastrukturen og 42 mio. dollar i nye tog og vogne. I løbet af de første fem år ventes der at blive investeret 80 mio. dollar. Desuden skal Sheltam betale en million dollar om året for retten til at drive togdriften i Kenya, og sydafrikanerne skal i gang med massive nedskæringer i medarbejderstaben i de nuværende jernbaneselskaber i forbindelse med privatiseringen. Af de 6300 ansatte ventes kun mellem 2800 og 3600 at beholde deres job, og flere tusinde løsarbejdere, der nu er tilknyttet jernbanerne, ventes ikke at få noget at bestille i den privatiserede jernbane. Sheltam-konsortiet består af Sheltam, de to sydafrikanske selskaber Comazar og CDIO Institute for Africa Development Trust, det kenyanske selskab Primefuels og Mirambo Goldning fra Tanzania. /ritzau/