Trafikulykker

Ingen nye lastbiler på vejene

Miljørigtige lastbiler er en mulighed når der skal spares, men transportbranchen er så presse, at salget af lastbiler er gået helt i stå.Foto: Peter Langkilde

Miljørigtige lastbiler er en mulighed når der skal spares, men transportbranchen er så presse, at salget af lastbiler er gået helt i stå.Foto: Peter Langkilde

NORDJYLLAND:Salget af lastbiler er styrtdykket det sidste år. Halvtomme lastbiler på vejene og arbejdsdeling blandt chaufførerne lokker ikke ligefrem vognmændene på shopping i landsdelens truckcentre. - Det er rigtigt svært i øjeblikket. Vi har solgt 56 procent færre nye lastbiler i år, sammenholdt med året før, siger Markedschef hos Scania i Aalborg, Jens Holger Pedersen. Hos Volvo Truck Center i Aalborg er billedet det samme. - Det er noget i retning af en halvering, måske lidt mere, siger salgschef, Søren Kjær. Begge forhandlere mærkede dog et lille opsving i salget af de miljørigtige vogne i begyndelsen af finanskrisen. Både i København, Århus og i Aalborg blev der indført miljøzoner og på de europæiske motorveje er afgiften lavere, hvis en lastbil opfylder specifikke miljøkrav. Det pustede lidt til salget, men det er stoppet nu. Heller ingen køber brugt De skærpede miljøkrav betyder også, at salget af brugte lastbiler er gået helt i stå. Forhandlerne får flere brugte vogne ind end de kan sælge. - Ofte er der indgået aftale om, at vi tager en brugt lastvogn i bytte, når vi sælger en ny. De aftaler overholder vi selvfølgelig, selvom der er tale om ordre fra før krisen satte ind, siger Søren Kjær. Volvo Truck Center har valgt en proaktiv strategi i forhold til de brugte vogne. - Vores brugtvognschef har valgt at sælge til favorable prise. Vi kan jo ikke spise de brugte lastbiler der står på vores parkeringspladen, siger Søren Kjær. De brugte lastbiler sælges til opkøbere rundt i Europa og det er Søren Kjærs opfattelse, at de fleste ender i Polen og de baltiske lande. Lande der ikke vægter miljøet ligeså højt, som skandinaviske vognmænd. - Hvis vognen er billig nok er de lige glade med, at det koster 50 øre mere per kilometer i afgift på motorvejene, slutter Søren Kjær.