EMNER

Ingen røde ører

- Godt købmandskab er at bruge sin sunde fornuft, mener sælger, der ikke helt har styr på kundernes rettigheder

- Det er godt med love og paragraffer, men det vigtigste er, at kunden er tilfreds. Det lever vi af og det har vi gjort i mange år. Købmand Henry Kærsgaard, Service Ringen, Nr. Uttrup ved Nørresundby, er af den skole, der praktiserer teorien om, at godt købmandskab er at bruge sin sunde fornuft. Og han har ikke engang tilløb til røde ører over, at han ikke er helt hjemme i forbrugernes lovfæstede rettigheder. Han står om ikke til dumpekarakter, men så i hvert fald til at læse på lektien, efter at han har besvaret skriftlige spørgsmål om forbrugernes rettigheder i Forbrugerinformationens og NORDJYSKE Stiftstidendes spørgeundersøgelse. Han troede eksempelvis, at reklamationsret, hvilket vil sige retten til at bytte eller få repareret en vare, der ikke er i orden, er det samme som garanti. - Det er det hos os. Vi vil have tilfredse kunder og det viser sig altid, at man kan finde en løsning. Siden den nye købelov blev indført 1. januar 2002, har vi ikke haft en eneste sag, siger Henry Kærsgaard, der har tredje generation af købere i sin kundekreds. Sønnen er chef Han har passeret de 70 år og har sin 36-årige søn, Morten Kærsgaard, som sin chef. Men en chef, der efterlever, hvad han mener er det rigtige: - Morten siger som jeg. Det bliver aldrig umoderne at hjælpe folk. Det tror vi på. Service og den rigtige pris. Henry Kærsgaard solgte sine første køleskabe for snart 40 år siden og var sammen med sin bror, Knud, mændene bag både den første selvbetjeningsbutik og det første supermarked i Nørresundby-området, før han for alvor slog sig på de hårde hvidevarer, der nu har udviklet sig til også at omfatte køkkener. Det var dengang, da et køleskab langt fra var allemandseje og kunderne havde en mere ydmyg holdning over for investeringen. - Nu er især de unge kunder oplyste og ved, hvad de vil have, og de har mange penge. Og når kunderne siger, at de vil spekulere lidt, betyder det, at de vil turen rundt og se, hvad de kan købe andre steder. De har også kigget på nettet. Men vi ser, at de kommer tilbage. Det viser, at mine pricipper om godt købmandskab ikke har forandret sig, for vi har heldigvis stadig fremgang, siger Henry Kærsgaard. Ingen information Men han fastholder, at han ikke har fået et eneste brev om kundernes rettigheder i den nye købelov, mens sønnen er knap så sikker ud fra betragtningen, at der kommer så meget. Netop dagens forretningspost gav bid. Den bragte Forbrugerinformationens nye, lille håndbog, "Ret og pligt som forbruger". - Jeg vil læse i den om forbrugernes rettigheder. Men jeg tror altså ikke, at jeg gider at læse om postordresalg og hvad der ellers står, tilføjer Henry Kærsgaard.