Ingen snotnæse, tak!

Det kommer altid ubelejligt, det er ubehageligt og det tager ofte mange dage at komme helt ovenpå igen efter en tur på langs.

At det netop er vinterhalvåret der er værst skyldes, at vi opholder os meget indenfor i små rum, hvor virus har gode betingelser for at spredes. Det er der imidlertid råd for. Vores kost, vores livsstil og vores mentale tilstand har nemlig stor betydning for vores evne til at bekæmpe virus og bakterier. Motion - The best drug in the world Motion er den bedste metode til at styrke kroppen og immunforsvaret. Træn derfor regelmæssigt 2-4 gange om ugen og helst ude i den friske luft - også selvom det er mørkt og koldt. Sørg for at få pulsen op og varier mellem styrketræning, konditionstræning og mental. Det er vigtigt at hvile efter træningen, da overdreven motion har den modsatte effekt og kan belaste vores immunsystem. Sørg for at få sund mad og væske før og efter din træning. Søvn og pauser Det er om natten, når du sover, at din krop bliver genopbygget. Både de fysiske og mentale batterier bliver genopladet. Det gælder også dit immunforsvar og derfor kan en enkelt søvnløs nat svække dig. Sørg for at få syv-otte timers uafbrudt nattesøvn. En lang god nattesøvn er ikke nok til at opveje en dag med hårdt arbejde, multitasking og fritidsaktiviteter, sørg derfor for at holde to-tre pauser i løbet af dagen. Spis dig til et godt immunforsvar Spis sundt og varieret hele året rundt. Det er grundelementet i et stærkt immunforsvar. Sørg for at få, grøntsager, frugt, kød (eller andre kilder til protein), nødder, kerner, frø, groft brød, fuldkornspasta og brune ris. Er der fødevarer du ikke kan tåle, er det vigtigt at undgå disse da de ellers vil irritere immunforsvaret. Gå efter gode, gerne økologiske fødevarer da du dermed mindsker indtaget af sprøjtegifte, konserveringsmidler og farvestoffer. Og så er det en god ide at huske den daglige multivitamin- og mineralpille. Oplad kroppen med antioxidanter Antioxidanter er nogle stoffer der beskytter vores celler mod indtrængen af skadelige stoffer bl.a. virus og bakterier. Antioxidanter fungerer som kroppens og cellernes forsvar. Antioxidanter kan du spise og drikke dig til. De findes blandt andet i grøntsager, frugt og bær. Grøn the og Rooibosthe indeholder masser af antioxidanter men også broccoli, løg, hvidløg, gulerødder, persille, peberfrugt, citrusfrugt, rosenkål, æbler, nødder, tomat, spinat, solsikkekerner, havregryn og bønner. Mave og fordøjelse 70 % af vores immunforsvar ligger i vores tarmsystem og det er derfor vigtigt at vores mave og fordøjelse fungerer optimalt. Symptomer på fordøjelsesproblemer er diarre og forstoppelse, følelsen af oppustethed, 'tung' efter måltider, sure opstød, kvalme og langt mellem toiletbesøg eller det modsatte. Drik vand, 1-2 l. dagligt fordelt på hele dagen. Spis groft og fiberrigt i form af frugt og grønt. Undgå sukker og junkfood som kan lave masser af ravage i vores mave og tarmsystem. Stress påvirker i høj grad vores fordøjelse, så spis dine måltider langsomt og I rolige omgivelser og forsøg at minimer din stress generelt. Luft ud og vask hænder Sørg for at udlufte dit hjem, gerne 2-3 gange dagligt af 2-3 minutter. Det er naturligvis også vigtigt at huske udluftning på arbejdspladsen. Vask dine hænder ofte, skift badeværelseshåndklædet dagligt og hjælp lige børnene så de også husker at vaske deres hænder. Der er dog ingen grund til at blive hysterisk og overdrive vaskeriet. Vi smitter ofte hinanden via vores hænder, men også gennem luften Er uheldet ude Bliver du alligevel slået ud af en solid vinterforkølelse er det med at skåne kollegaer og venner. Bliv hjemme i sengen. Din krop har brug for hvile, sund mad, væske form af vand og the. Brug ovennævnte råd til at komme på benene igen og sørg efterfølgende for at dit immunforsvar bliver styrket bedst muligt. God bedring.