EMNER

Ingen sol i pædagogik

SOLHAVEN:Barnets Reform, der trådte i kraft 1.1.2011, har på mange måder været med til at sætte ekstra meget fokus på de udsatte børn og unges muligheder for at få et godt liv. Der er i reformen fokus på specielt 4 hovedelementer. 1. Trygheden i børns og unges opvækst. 2. Børns og unges rettigheder. 3. Den tidlige indsats. 4. Kvaliteten i indsatsen. Jeg nævner disse, for at sætte dem i relation til den debat der kører i øjeblikket, hvor der er fokus på Solhaven ved Farsø og deres pædagogik. For mig at se er denne institution kendetegnet ved, at de gerne vil legalisere en pædagogik, der er meget autoritær, adfærsreguleret og byggende på straf og belønningsprincipper. De argumenterer for, at kun denne pædagogik virker over for meget belastede og omsorgssvigtede børn og unge. Børnene og de unge skal mærke, før de kan forstå. Et andet centralt element i institutionens tænkning er, at en pædagogisk og psykologisk uddannelse er et onde i arbejdet med disse børn og unge. Næsten ingen i personalegruppen på Solhaven har en pædagogisk uddannelse. Hvorfor de ikke har det, har leder Søren Virenfeldt gentagne gange fortalt, handler om, at de unge hader pædagoger, og pædagoger gør mere skade end gavn. Ok, vi kan så nu konstatere, at Solhaven igen er i søgelyset for et stort antal magtanvendelser, og de unge og tidligere personale fortæller om en pædagogik, der ikke engang overgås i fængslerne. De unge behandles fuldstændig uden respekt, og de føler sig nedværdiget. Dette er klar dokumentation, mens Solhaven står tilbage uden nogen som helst dokumentation for, om de overhovedet har noget der virker. Skulle vi ikke snart i et moderne samfund få gjort op med disse oldnordiske pædagogiske metoder. Det er helt grotesk, at de børn og unge, der har allermest brug for omsorg, kærlighed, anerkendelse og nærvær behandles så respektløst. Det bør alle steder være et krav, at et personale der skal være sammen med børn og unge, der lider på mange måder, skal være et personale, der som minimum har en pædagogisk uddannelse, hvor man f.eks, lærer om forskelige pædagogiske metoder, relationens betydning, omsorgssvigt, diagnoser, anerkendelsesteorier etc. At man så evt. har en tømrer, mekaniker eller mureruddannelse oveni vil bare være suverænt. Det er overordentligt positivt at vores nye dynamiske og handlekraftige socialminister Karen Hækkerup nu har et lovforslag på bedding, der bl.a. lægger op til at opkvalificere på uddannelse, tilsyn, pædagogik etc. Det har vi trængt til i al for lang tid.