Inkonsekvent lovgivning

USA 21. september 2002 08:00

Hvis EU i et kommende direktiv for flysikkerhed beslutter at tillade lommeknive, bliver SAS tvunget til at indføre dobbeltkontrol ved flyvninger til USA. I USA er der ikke er udsigt til at lempe på de skrappe krav til passagerernes ejendele. Sikkerhedschef i SAS, Anders Kamb, er svært utilfreds med, at de krav, der stilles til flyindustrien, ikke er de samme verden over. - Lovgivningen er inkonsekvent, og helt galt bliver det, når man tænker på den ravage, en flaske, hvor bunden er slået af, kan lave, siger Anders Kamb til Ritzau. Det er fortsat muligt at tage flasker med om bord i fly, der skal til USA. Som en ekstra krølle på et EU's forslag om at tillade lommeknive, fortæller Anders Kamb, at EU-forslaget gælder knive med et op til et seks centimeter langt knivsblad, mens standarden i flyindustrien for 11. september 2001 var syv centimeter. EU ventes midt i oktober at behandle sit forslag om skærpet kontrol, nye procedurer og ændret adfærd i lufthavnene. Anders Kamb forudser, at forslaget vil koste SAS 500 mio. svenske kroner om året, men andre end flyselskaberne bør også bidrage, mener han: - Staterne bør bære en del af omkostningerne lige som de også betaler for politiet. Angrebet den 11. september var ikke rettet mod luftfarten, men mod det amerikanske samfund, og derfor bør samfundene også være med til at betale, siger Anders Kamb. Han understreger samtidig, at reglerne i den komplicerede industri flyvning er, er praktisk anvendelige. - Og det er helt nødvendigt, at begrebet One Stop Security kommer til at gælde overalt, siger Anders Kamb. SAS går i øvrigt ind for, at også indenrigspassagerer bliver sikkerhedstjekket ved hver eneste flyvning. Fra 1. januar 2003 skal alt indskrevet bagage gennemlyses. SAS har besluttet at installere skudsikre døre i samtlige fly. De skal være i fly til USA senest 20. april og i EU senest i november 2003. EU-direktivet kan også få kolossale konsekvenser for lufthavnene, da der pusles med forslag om at kræve indkommende og afgående passagerer adskilt fra hinanden. Bliver det vedtaget, vil det få store praktiske konsekvenser for Københavns Lufthavn i Kastrup. /ritzau/

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...