Kunst

Inspireret af japansk digter

Nye ord og billeder

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

”Maleri” er titlen på dette billede. Den må vel siges at være dækkende.

Nye billeder og ord!? Dette hentyder til, at Anita Houvenaeghel er blevet alvorligt, men glædeligt påvirket af den berømte japanske digter Shuntaro Tanikawas digte. De to kunstnere har arbejdet sammen om denne fortrinlige udstilling, hvor nogle af digtene blev oplæst ved ferniseringen. Digtene har i den grad bevirket, at Anita Houvenaeghels billedkunst kvalitativt har foretaget et mærkbart kvantespring. Det er inspirationen fra disse moderne, poetisk smukt svævende og underfundige digte, der har smittet af på Houvenaeghels malerier. De synes malet i et kvikt tempo under et sammenhængende ekstatisk forløb. Billederne er blevet enklere og lettere i formen. Der er god balance i kompositionen, og motiverne svæver dansende frit i rummet. Der er ofte en monokrom baggrund, hvis farve ofte giver titler til værkerne. Egentlig er billederne nonfigurative, men man fornemmer klart den fysiske aktivitet i motiverne. Vertikale figurer opfattes som en person, der danser vals i livlige sving, mens horisontale motiver leder tanken hen på landskaber, hvorover skyformationer hærges af voldsomme meteorologiske ekspansive kræfter. Titel: ”Maleri”. Et andet billede leder tanken på en by. Titel: ”Maleri 2”. Et par meget store værker består blot af et hvidt lærred, hvorpå der med en bred kost og ved hjælp af impulsive bevægelser er malet et skønt kalejdoskopisk forløb af sorte former, der helhedsmæssigt både skaber balance og bevægelse. Titlerne er: ”Kalligrafisk maleri”. Et andet billede bærer samme titel, men har rød baggrund. Især dette billede giver stor lyst til at lede efter genkendelige delmotiver i det skønne virvar af sorte streger. Der hænger tæpper ned, eller er det regn? Forneden ses profilen af et barneansigt. Måske aner man et kranium ude til venstre, selv om det sikkert ikke har været kunstnerens mening at anbringe et sådant der. Sådan giver de yderst varierede kaligrafiske formationer rig lejlighed til at gå på opdagelse. På hvide podier rundt om i rummet er anbragt små bronzeskulpturer. Det drejer sig om tidligere værker af Anita Houvenaeghel. De er sorte med indslag af irret grønt. De er groft lavet i rustikke former, der genkendes som henholdsvis en engel, en korsfæstelse og et par ruiner. De er ganske gode, men er formentlig ikke, som billederne, inspireret af digte. De mørke, små figurer falder dog smukt ind mellem billederne uden at forstyrre disses svingende dans. Leif Bøgh kultur@nordjyske.dk Anita Houvenaeghel: ”Nye billeder og ord” Galleri Alstrup Til 24. maj.