Islam

Interessant niche?

Under et ophold i Filippinerne gik jeg på indkøb i et stort supermarked. Ligesom i Danmark var der varer fra den ganske verden. Jeg købte blandt andet dansk Lurpak-smør.

Men til min overraskelse stod der på låget ordet halal. Dette ord er et budskab til muslimer om, at varen ikke strider imod nogen regler i den islamiske lære. Muslimer skelner mellem halal - det, som er tilladt, og haram - det, som er forbudt for muslimer. Der er i dag mange forskellige myndigheder og organisationer i den muslimske verden, som udsteder halal-certifikater. Når Arla-koncernen skal sælge varer i en del af verden, hvor langt de fleste af verdens muslimer bor, så er det da god forretningsskik at få sine varer halal-certificeret. Vi er vant til at tænke om halal-begrebet som noget, der kun vedrører fødevarer, især den måde dyr slagtes på, men begrebet omfatter i dag langt mere. På den malaysiske halal-myndigheds hjemmeside ses en lang række produkter fra fødevarer til kropsplejeprodukter og medicin, som har fået halal-mærkning. Nutidens malaysiske forbrugere går meget op i, om hele deres forbrug stemmer overens med en god muslimsk livsstil. Dette omfatter hele rækken af produkter, som den moderne middelklasse i Malaysia køber og er forbrugere af. Det gælder også møbler og andre ting til hjemmet. Man går modsat den meget rige malaysiske overklasse efter det enkle. Det er noget, den multinationale Ikea-koncern nyder godt af. Ikea opfattes som enkelt og ligetil og derfor passende til en muslimsk livsstil, som er imod det prangende og overdrevne. De malaysiske fyrster køber Gucci og Dior. Den købedygtige malaysiske - muslimske - middelklasse køber Ikea. Deres forbrug er i høj grad med til at skabe deres identitet som en moderne og veluddannet middelklasse, som dog ønsker at sikre sig at den også lever på en god og muslimsk acceptabel måde. Malaysia ser en ny økonomisk niche åbne sig: halal turisme. Dvs. turisme, som giver turisten garanti for, at han eller hun ikke vil støde på noget som er haram under sin ferie. Når det bliver mere besværligt for muslimer at rejse i Europa, så er Malaysia klar til alt tage imod rige muslimske turister fra bla.a. de rige arabiske lande. Der er i dag lister over halal-hoteller i Malaysia. 101 hoteller har søgt om og fået halal-certificering, og mange ventes at følge efter. En artikel i tidsskriftet "International Business Management" fra 2011 udtaler, at halalisering af turistbranchen er en vigtig faktor, hvis landets turistindustri skal opleve vækst af større omfang. Der er millioner af pengestærke turister i arabiske lande og Vestasien som ville kunne trækkes til, dersom der var mange flere halal-certificerede hoteller og restauranter i Malaysia. Den slags hoteller, som også kaldes Shariah-hoteller, findes allerede i Europa. Den store hotelkoncern Almulla Hospitality som hører hjemme i Dubai har allerede bygget mange hoteller i Mellemøsten og Europa, som overholder islams krav om halal mad og drikke, samt adskillelse af kønnene, altså en swimming pool for mænd og en for kvinder, det meste af personalet, især køkkenpersonalet skal være muslimer osv. Det ville være innovativt, hvis man i Danmark gik ind på halal-turismemarkedet. Her ville vore muslimske indvandrere og deres efterkommere kunne blive en ressource, og det ville da være positivt, men er vi klar til at tage den udfordring op i Danmark? Kilder: http://www.malaysiahalalfoods.com/halalcert.html, http://avisen.dk/tag-familien-med-paa-sharia-ferie_14131.aspx Folkeuniversitetet i Aalborg afholder et kurset om emnet med start 4.10.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst