Detailhandel

Internettet får stadig større betydning for detailhandelen

Når borgerne især i de store byer i stigende grad siger nej tak til reklamer, er internettet en af de veje, som en detailhandelskæde kan gå.

Det fortæller informationschef Erik Eisenberg fra Dansk Supermarked: - Vi har erfaring for, at folk finder os uanset hvad, og en af måderne er via internettet. Efter at vi har lagt Bilka-Avisen på nettet på en måde, så man kan bladre i den næsten som i virkeligheden, er vi oppe på at have 250.000 forskellige mennesker inde på vores hjemmeside hver måned. - Dermed er nettet faktisk vores største varehus, og det er også derfor vi er begyndt at gå mere massivt ind i e-handel. Det virkede ikke særlig smart, at vi havde så mange mennesker inde og kigge i et varehus, hvor der ingen kasser var og de ikke kunne købe noget, siger Erik Eisenberg. Internettet er en af de platforme, som Dansk Supermarked bruger for at komme i kontakt med kunderne, som ellers især i byerne siger nej tak til reklamer, fordi der kom for meget papir ind ad brevsprækken, da de husstandsomdelte gratisaviser holdt deres indtog sidste år. - Nu er det sådan, at vi i forvejen ikke sender vores tilbudsaviser ud overalt. Vi distribuerer dem kun i områder, hvor det er relevant, eller hvor det populært sagt kan betale sig, og her er internettet også en god hjælp til kunder, som alligevel gerne vil se vores tilbudsaviser, siger Erik Eisenberg. Mediachef Gitta Steffensen fra mediabureauet Carat i Århus forklarer, at når der også før, gratisaviserne begyndte at blive husstandsomdelt, var flere i de store byer end på landet, der sagde nej tak til reklamer, skyldes det befolkningssammensætningen: - I de større byer er der en overvægt af unge og ældre, og de unge er ikke interesserede i reklamer, og de ældre har stort besvær med at komme af med alt det papir. Desuden er der i byerne også flere af de økologisk og miljømæssigt bevidste, som altid har sagt nej til at få reklamer. Men ifølge Gitta Steffensen tog modstanden mod reklamer til, da gratisaviserne begyndte at komme: - Det gælder især i etageejendomme, hvor aviserne bare blev smidt i bunker på trappen. Så kom nej tak-skiltene op.