EMNER

Investeringer til stor fordel for Nordjylland

Venstre og regeringen gennemfører i disse år milliard-store investeringer i den nordjyske infrastruktur: Blandt andet i jernbanenettet, som skiftende regeringer har forsømt i 40 år.

I forbedringer af motorvejsnettet, så flaskehalsene mellem Bouet og Limfjordstunnellen fjernes. I nye motor- og motortrafikveje, der binder Region Nordjylland sammen med Øst- og Vestjylland. Netop nu er regeringen på vej til at præsentere en storstilet opdatering af hele jernbanenettet til 17 milliarder kroner. Og i de kommende år vil der også falde penge af til en bedre Limfjordsforbindelse. Er det en fordel for Nordjylland, eller er det ikke? Vi mener med sund nordjysk beskedenhed nok, at det kan regnes for at være en fordel for Nordjylland... Vi mener, at en opdateret infrastruktur er afgørende for, at Nordjylland kan indfri sit vækstpotentiale og blive en globaliserings-vinder. Og vi er tilfredse med, at regeringen har øje for Nordjyllands muligheder og behov, når der fordeles milliarder til infrastruktur. For folketingsmedlem Bjarne Laustsen (S) er de nye milliarder til Nordjyllands infrastruktur åbenbart et onde. Sådan får han det jo til at lyde i sit lange angreb på os og regeringen 19.10. Men Bjarne Laustsen og Socialdemokratiet står efter eget valg også uden for investeringerne. Socialdemokratiet står uden for det trafikforlig, der foreløbig fordeler mere end 93 milliarder til den danske infrastruktur. De er ikke med til at forbedre motorvejene omkring Aalborg. De er ikke med til at investere i de første udbedringer af jernbanenettet. De er heller ikke med til at fordele de 17 milliarder kroner til en fuldstændig opdatering af jernbanenettet, som regeringen snart kan præsentere. Og de var ikke med til den succesrige fjernelse af passagerafgiften, der netop har resulteret i flere flyafgange fra Aalborg til hovedstaden og flere destinationer i udlandet. Derfor er det selvfølgelig fristende for Socialdemokratiet at tale dårligt om den indsats, som et bredt flertal bestående af Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti og Radikale gør for Nordjylland. For Nordjyllands skyld vil det være rart, om Socialdemokratiet frem for at råbe højt fra sidelinjen ville bidrage til den nordjyske infrastruktur. De skal være så velkomne. Det vil være langt fra den linje, Lykketoft og Thorning har fulgt i deres tid som S-formænd. Men det vil bestemt være en fordel for Nordjylland at endnu flere arbejde med. Regeringen og det brede flertal bag trafikforliget slår i disse dage sidste streger til den største investering i jernbanenettet nogensinde. Det er afgørende for Nordjylland. Næste store opgave bliver at lande pengene til den tredje Limfjordsforbindelse, som Aalborg Byråd og Nordjyllands Amtsråd begge har peget på. Venstre & Co. ved vi, hvor vi har. Regeringen investerer i Nordjyllands fremtid. Men vi ved stadig ikke, om Nordjylland kan regne med Socialdemokratiet.