Isbjørnen ud af sommerhi

For første gang siden 1996 er der udsigt til isvinter - det er de glade for om bord på isbryderen Isbjørn

5
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Isbjørn, Thorbjørn og Danbjørn ved kajen i Frederikshavn. Danbjørn er klar til at sejle med 48 timers varsel.

- Vi glæder os. Selvfølgelig gør vi det. Nu kan vi forhåbentlig komme ud og bryde is - og se, om vi har gjort forarbejdet godt nok. Henrik Nielsen har glimt i øjnene og smiler gennem de grå skægstubbe. Han glæder sig som et barn, der første gang se sneen falde. Henrik er maskinmester på isbryderen Isbjørn, og har endelig udsigt til at komme ud at bryde havis. Sidst det skete i de danske farvande, var i vinteren 1995-96, men hvert eneste år har Henrik og hans tre faste makkere om bord på Isbjørn, bådsmændene Flemming Madsen og Jens Erik Busse, og elektrikeren Peter Næser, passet og plejet "bjørnen" - og så ellers bare ventet og ventet på, at vandet skulle fryse til is. Global opvarmning ... Henrik Nielsen har for længst har vænnet sig til vandede vittigheder om, hvad de dog får tiden til at gå med på en isbryder, mens resten af verden stønner under global opvarmning. Nu ser det ud til at lykkes. Paradoksalt nok her kort efter at alverdens klimaaktivister, dommedagsprofeter og politiske ledere har forladt COP 15, vælter det ned med sne, termometeret går i minus og vand fryser til is. - Kravene til skibet er jo de samme uanset, om vi kommer i aktion eller ej, så der er rigeligt at lave for fire mand, hele året, forsikrer Henrik. Netop derfor glæder de sig til at komme af sted. - Det har noget med faglig stolthed at gøre, og selvfølgelig bliver vi påvirket af al den negative omtale, der er om det manglende behov, de store omkostninger og så videre, siger maskinchefen. Isbjørn ligger ved kajen på Flådestationen i Frederikshavn, hvor den har selskab af Danbjørn og Thorbjørn. Vandet omkring "bjørnebanden" ér frosset til is, og farvandet uden for havnen er "tykt" med små flager af grødis. Set fra kommandobroen på den 44 år gamle Isbjørn går det den rigtige vej. - Fortsætter kulden, skal vi af sted om en god uges tid, forudser Henrik, der er i fuld gang med at samle besætningen til isbryderne. Ud over de faste fire mand på hvert skib består besætningen på hvert skib af 25 sømænd, der alle er tilknyttet flådestationens sejlende enheder. Hvert skib skal lastes med proviant, brændstof og ferskvand, så isbryderne kan operere uafbrudt 24 timer i døgnet i 14 dage ad gangen. Første skib, der skal af sted, bliver Danbjørn, som er klar til at sejle med 48 timers varsel. Isbjørn og Thorbjørn har fem døgns varsel. Bjørnene er vågnet af hi og er klar til at rykke.