Isbryderbetaling ændres drift: Trafikudvalgets formand vil af med urimeligheder

Betalingen af isbrydernes drift skal ændres, mener trafikudvalgets formand. Her ses statsisbryderen Thorbjørn på prøvesejlads i Aalborg forleden. Foto: Claus Søndberg

Betalingen af isbrydernes drift skal ændres, mener trafikudvalgets formand. Her ses statsisbryderen Thorbjørn på prøvesejlads i Aalborg forleden. Foto: Claus Søndberg

NORDJYLLAND:Der skal laves om på den nuværende ordning, hvor en række danske havne tvinges til at betale for statsisbrydernes drift. Det signalerede formanden for Folketingets trafikudvalg, Flemming Damgaard Larsen (V), da han i går talte på et debatmøde i Aalborg, arrangeret af Aalborg Havn og Nordjysk Transport Klub. Forskelsbehandling Både Aalborgs Havns administrerende direktør, Claus Holstein, og havnedirektør Preben Reinholt fra Frederikshavn Havn kritiserede på mødet betalingskravet. - Ikke alene er det urimeligt, at vi og de skibe, der anløber havnene, skal betale, når havnene samtidig selv er pålagt at holde havnene sejlbare. Vi betaler altså for en ydelse, vi ingen gavn har af. Til gengæld skal de skibe, der uden anløb sejler gennem dansk farvand, intet betale, selv om det er dem, der først og fremmest nyder godt af isbrydernes indsats, sagde Preben Reinholt. Han tilføjede, at der yderligere ligger den forskelsbehandling i ordningen, at havne langs den jyske vestkyst ikke skal bidrage. Flemming Damgaard Larsen sagde, at ordningen i øjeblikket debatteres med Forsvarsministeriet, som isbryderne sorterer under. - Det er helt klart min opfattelse, at der er flere urimeligheder i konstruktionen. Derfor bør systemet laves om, sagde formanden for trafikudvalget, som dog ikke havde noget bud på, hvordan statsisbryderne i stedet bør finansieres. Han ville heller ikke garantere, at havnene helt slipper for at betale til isbryderne. I NORDJYSKE i går kritiserede også det nordjyske folketingsmedlem Ib Poulsen (DF) den måde, isbryderne finansieres på. På mødet opfordrede Flemming Damgaard Larsen Aalborg Havn til at fremlægge projekter, hvor staten kan forbedre havnens fremtidsmuligheder. Det kan eksempelvis være anlæg, der forbedrer til- og frakørslen til havnene. Ønske om letbane Borgmester Henning G. Jensen (S), Aalborg, kritiserede, at den seneste trafikaftale ikke gav penge til en letbane mellem Aalborgs centrum og universitetskvarteret. - Aalborg har ved J.F. Kennedys Plads skabt et fælles tog- og bus-knudepunkt, som vil være et ideelt udgangspunkt for en letbane til Aalborg Øst. Når man ude i Europa ser, hvor godt og smertefrit letbaner fungerer, må det undre, at Aalborgs ansøgning blev valgt fra, sagde borgmesteren.