Danmark

Isfri forrude med garanti

Lunkent vand kan være genvej til en forrude uden is, men der er også ulemper

Det er særdeles farligt at køre af sted uden at have fjernet isen fra forruden. En simpel mulighed er at hælde lunkent vand over forruden.

Det er særdeles farligt at køre af sted uden at have fjernet isen fra forruden. En simpel mulighed er at hælde lunkent vand over forruden.

DANMARK:En isdækket forrude med dårligt udsyn er ikke alene livsfarlig i trafikken. Den kan også give bøde eller betinget frakendelse af kørekortet.

Med enkle tips er du dog godt på vej, når frosten bider i de mørke vintermorgener, og bilen holder udendørs.

Det allerbedste råd lyder på forebyggelse, nemlig ved at dække ruden til aftenen før med et foliedækken eller et stykke pap - endda en avis kan gøre det.

Den gode gamle isskraber med hård plastic eller plexiglas er også still going strong.

- Men husk at skrabe vinduerne af hele vejen rundt på bilen, man skal have det fulde udsyn, lyder det fra Jørgen Jørgensen, der er teknisk konsulent hos FDM.

Husk også spejlene, hvis der ikke er varme i dem.

Forebyg ridser

Hvis forruden er meget beskidt, kan der dog være risiko for at ridse glasset.

- Så lad viskerne køre en tur aftenen før, siger Jørgen Jørgensen.

Et godt råd for at undgå ridser lyder på udelukkende at skrabe i én retning.

Hvis du for eksempel har en MPV med stor forrude, er det en god idé at gå efter en skraber med langt skaft. Isspray med alkohol er godt, men kan være en dyr løsning i længden - og heller ikke godt for miljøet. Derfor er det fint som supplement til at bløde op for skraberen, hvis der er pansertyk is på ruden.

Et hurtigt råd lyder på at hælde en spand kropsvarmt vand på cirka 30 grader over forruden. Det hjælper ofte øjeblikkeligt. Men hvis det er meget koldt, fryser det hurtigt til igen, mens spændingen mellem kulde og varme i værste fald kan føre til, at forruden springer. Især hvis der er stenslag og revner, kan der være risiko for sprængning.

- I 9 ud af 10 tilfælde går det godt, men der er altså en risiko, siger Jørgen Jørgensen.

Pas på med tomgang

Han fraråder det gamle tip med at lade bilen stå i tomgang.

Motoren er nemlig langt tid om at blive driftsvarm i tomgang og får først hede på ved kørsel. Samtidig er der risiko for, at især dieselmotorer soder til. Det er heller ikke godt for miljøet, og mange kommuner har forbud mod tomgang i over tre minutter. Endelig er der en forsikringsmæssig vinkel.

- Hvis du lader bilen stå med motoren i gang og går ind for at drikke kaffe, så dækker forsikringen ikke, hvis den bliver stjålet. Det er jo en direkte invitation til tyven, siger Jørgen Jørgensen. De mere seriøse kan også investere i en motorvarmer, som hurtigere får varme på systemet, eller en decideret kabinevarmer.

Begge dele kræver dog adgang til strøm og kan hurtigt løbe op i flere tusinde kroner. En tredje mulighed er at købe en mindre varmeblæser og tilslutte den en timer, så den går i gang måske en halv time, før du skal ud at køre.

Den løsning bruger Jørgen Jørgensen selv. Men løsningen kræver altså også strøm.

Vær opmærksom på, at ruderne skal være helt fri inden, du kører. Det er ikke kun udvendig is, men også indvendig dug, du skal være opmærksom på.

Et skridt på vejen er at undgå våde ting i bilen, for eksempel aviser i bunden, der kan afgive fugt.

Husk også at have en sprinkler­væske, som er frostsikret til minus 21 grader, det sikrer et bedre udsyn undervejs. Ved visse frostgrader er underafkølingen dog så stor, at frostsikringen ikke kan følge med.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.