EMNER

Islændingenes danske frontkæmper

Den benhårde forretningsmand Svenn Dam er hyret som topchef for en ny gratisavis, der med islandske millioner i ryggen truer de danske dagblade

b

b

Forestil dig at få en rigtig avis leveret lige til morgenkaffen hver eneste dag smækfyldt med nyheder. Ganske gratis. Utopi mener mange. Virkelighed inden længe mener manden bag missionen, Svenn Dam, der tidligere har arbejdet for Jyllands-Posten og senest var med til at gøre MetroXpress til Danmarks største avis. I ryggen har den 44-årige forretningsmand det kapitalstærke islandske medieselskab Dagbrún, som hver dag putter avisen Frettabladid i 80 procent af øens postkasser - helt uden beregning for modtageren. Den model vil islændingene nu overføre til Danmark med Svenn Dam som topchef. Et samarbejde, der ifølge medieforsker Frands Mortensen fra Århus Universitet kan få alvorlige konsekvenser for landets etablerede dagblade. - Man skal ikke undervurdere Svenn Dam. Og hvis det islandske selskab virkelig har så mange penge, som det forlyder, kan det blive et stort projekt, der kan vise sig at være rigtigt farligt. Ikke mindst for MetroXpress, Urban og de tre store morgenaviser, siger han. Skarp analytiker Frands Mortensen betegner Svenn Dam som en dygtig analytiker, der er god til at se svaghederne hos konkurrenterne. Et eksempel er Jyllands-Postens krig mod Århus Stiftstidende for nogle år siden om de århusianske læsere, der nær havde taget livet af den regionale avis. - Svenn Dam så, at Århus Stiftstidende var enerådende med hensyn til annoncepriserne og gik så ind og underbød for at slå benene væk under dem. Han er ikke traditionernes mand, men tværtimod meget ubonert, fordi han finder på løsninger, som andre ikke har vovet at sætte i værk før, siger Frands Mortensen. Den beskrivelse kan TV 2’s nyudnævnte administrerende direktør Per Mikael Jensen sagtens genkende. Han har tidligere arbejdet sammen med Svenn Dam på både Jyllands-Posten og MetroXpress og er ikke i tvivl om, hvorfor hans gamle kollega har sagt ja til jobbet som topchef for den endnu unavngivne avis. - Svenns drivkraft er at beskæftige sig med de helt store projekter. Han kan godt lide at skabe noget nyt og udfordre det bestående og er super fokuseret på det, han har med at gøre, siger Per Mikael Jensen. Skræmmer folk Han kalder Svenn Dam for “en sød fyr”. Ifølge TV 2-direktøren er der dog mange, der ikke har samme syn på den succesrige mediekøbmand. - Svenn har en meget direkte stil, der nogle gange gør, at han skræmmer mennesker væk. Han kan være meget kontant, og det medfører, at folk er bange for at sige ham imod. Og det er ikke godt, for alle chefer har behov for én, der siger “vi skal vist lige snakke om det her”, siger Per Mikael Jensen. En tidligere ansat under Svenn Dam bekræfter, at manden med det sølvgrå hår kunne skabe nervøsitet i medarbejderstaben. - Der var nogle, som var bange for ham. Det er helt sikkert. Og dem havde han ikke respekt for. Han havde kun respekt for folk, som kunne argumentere fagligt for deres sag. De var til gengæld også velkomne. Samme medarbejder husker Svenn Dam som en chef, der krævede, at man kunne sit stof helt ned i detaljen. - Han gik selv foran som et godt eksempel. Det var magtpåliggende for ham, at alle aftaler blev holdt, for ellers mente han, at troværdigheden røg. Vindertype Spørger man omgangskredsen er Svenn Dam da også en udpræget vindertype, der har det skidt med at blive nummer to. Også når han holder skiferie sammen med vennen Poul Sørensen, som fra 1994 til 2000 arbejdede som salgsdirektør på Jyllands-Posten med Svenn Dam som chef. - Vi konkurrerer altid om at komme først ned ad pisterne. I Sankt Anton i Østrig har de en bane, hvor man kan få målt sin hastighed. Det prøvede vi selvfølgelig. Svenn blev noget ærgerlig over, at jeg var hurtigst og spurgte straks, om vi ikke skulle prøve igen. Men det ville jeg ikke. Den synes jeg nemlig er meget god at have på ham. Og han vil helt sikkert blive irriteret, hvis han læser det her, lyder det smågrinende fra Poul Sørensen, der i dag er direktør og direktionsmedlem i NORDJYSKE koncernen. Familiefar Han er en af dem, der godt tør diskutere med Svenn Dam, selv om udfaldet nærmest er givet på forhånd. - Svenn har en mening om næsten alt. Vi kan have nogle gedigne drøftelser om alt muligt, for eksempel børneopdragelse på vores fælles skiferier. Han giver ikke op. Lige som alle andre steder vil han også vinde her, siger Poul Sørensen og understreger, at arbejde ikke betyder alt for Svenn Damm. I september 2005 valgte han således at sige farvel til MetroXpress, fordi stillingen som global chef for gratisavisen ikke kunne forenes med et familieliv i Århus. - Vi har flere gange præsteret at være af sted en hel uge med vores familier uden at snakke om medier en eneste gang. Det skulle man måske ikke tro om ham. Men sådan er Svenn også. Han tilgodeser sin familie. Dengang han var international chef for MetroXpress, udtrykte han flere gange over for mig, at han var træt af rejseriet i forholdet til børnene, fortæller Poul Sørensen, der altså skal til at konkurrere med sin gamle ven på det faglige plan igen. Endnu er det uvist, hvornår den islandsk finansierede avis udkommer. Men Svenn Dam er gået i gang med rekrutteringen og har netop ansat journalisten David Trads som chefredaktør for gratisavisen, der angiveligt skal beskæftige omkring hundrede journalister.