Iværksætteri på skoleskemaet

Dansk Industri ser gerne, at børn lærer, hvordan man starter en virksomhed op

Skolevæsen 25. september 2002 08:00

KØBENHAVN: Allerede fra folkeskolen skal børn lære, hvordan man starter en virksomhed op og hvordan regnskaber og markedsføring fungerer. Og så skal de unge poder stimuleres til, at kreativitet ikke kun hænger sammen med formning og musik, men også med teknologi og naturvidenskab. På den måde opfordres de unge til at iværksætte, og det kan skabe fundamentet for fremtidens velstand og beskæftigelse, mener Dansk Industri (DI), der i går fremlagde et oplæg til ny iværksætterstrategi. Oplægget er et input til regeringens arbejde med at øge iværksætteriet i Danmark. Trangen til at iværksætte skal bære nye virksomheder frem, og derfor foreslår DI, at undervisningen i både folkeskolen, gymnasiet og på universitetet skal danne grundlag for den udvikling. Jørgen M. Clausen er administrerende direktør for Danfoss A/S, og han er samtidig formand for DI's iværksætternetværk. Han mener, at det skal være naturligt for børn og unge at søge nye veje og tage initiativ til forbedringer. - Fra de små klasser skal børn undervises i kreativitet og gå-på mod. I dag opfattes kreative fag kun som musik og formning, men naturvidenskab kan lige så godt være kreativt, siger Jørgen M. Clausen, der som formand for DI's netværk har været med til at bidrage med ideer, der skal fremme iværksætterlysten. I de lidt større klasser skal de unge have lidt mere at vide om virksomheder, besøge virksomheder og lave projekter sammen med virksomheder. I de ældre klasser eller i gymnasiet forestiller DI sig, at de unge tilbydes et decideret valgfag om at blive iværksætter. Og endelig på de videregående uddannelser skal de unge have et obligatorisk kursus i, hvordan man starter en virksomhed op. - Iværksætteri er en kompliceret ting. Nærmest som en høstak af muligheder, hvor hvert enkelt strå kan være en evne, man skal kunne. Man behøver ikke at kunne hele høstakken, men generelt skal man lære noget om ledelse, om skat og regnskaber, og om reklame og markedsføring, siger Jørgen M. Clausen, der tror, at en basal og grundlæggende viden om virksomheder fra barnsben vil forbedre fremtidens virksomheder i at overleve. For at eleverne skal blive bedre til at iværksætte, skal også lærerne have mere indsigt i, hvad virksomheder er for noget, og hvordan man leder en virksomhed. Derfor skal kommende lærere obligatorisk have haft iværksætteri som en del af deres uddannelse. Ud over at undervisningen skal målrettes mere mod iværksætteri, er det ifølge DI også vigtigt, at den personlige skat sættes ned og skattefradragene forbedres, så folk generelt får bedre muligheder for at starte en virksomhed op selv. - Vi kan fjerne en barriere for virkelysten, hvis der bliver givet bedre incitamenter til at tage en risiko. Det kan gøres ved at sætte topskatten ned og fjerne mellemskatten. Dermed har man forbedret den enkeltes udsigt til at tjene penge, siger Jørgen M. Clausen, der håber, at danskerne i fremtiden vil lægge janteloven på hylden, så folk tør skilte med deres succes: - Det er vigtigt, at vi har succeser at læne os op ad. De skal være rollemodeller for fremtidens iværksættere. /ritzau/

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...