Skolevæsen

Ja til særligt tosprogs-center

På Lundergårdskolen samles til sommer den særlig ekspertise

HJØRRING:Allerede fra skoleåret 2007/2008 oprettes der et særligt kompetencecenter til tosprogsområdet i Hjørring Kommune, hvortil alle kommunens skoler er tilknyttet. Centeret placeres for en toårig forsøgsperiode på Lundergårdskolen, som har den største koncentration af tosprogede elever i kommunen. Lundergårdskolen har ressourcepersoner i lærergruppen med de nødvendige kompetencer og kvalifikationer på området og har desuden stor erfaring i arbejdet med tosprogede elever generelt. - Vi har overvejet, om der skulle være flere centre, men vi nøjes med et, og der lægges så op til et tværgående samarbejde mellem skolerne, siger Ole Albæk (UP), formand for børne- og undervisningsudvalget, som har truffet beslutningen. Centerets primære opgave er at bistå med hjælp til den enkelte skole omkring opgaven med at lære den tosprogede elev dansk, lære eleven at indgå i et socialt fællesskab og blive integreret i det danske samfund. Ulvkærskolen i Hirtshals har en særlig viden og erfaring med at undervise elever fra det nordatlantiske kulturområde, og Holmegårdskolen har helt særlig viden om elever fra det mellemøstlige kulturområde. Derfor er det desuden besluttet, at eksisterende kompetencer, f.eks. vedrørende nordatlantiske og mellemøstlige sprog- og kulturområder i forsøgsperioden fastholdes ved at etablere satellitfunktioner på skoler, der har de mange tosprogede elever. Kvalitet i arbejdet Formålet med oprettelse af kompetencecentre er at understøtte, at der i Hjørring Kommune er kvalitet og kontinuitet i arbejdet med tosprogede elever, så der kan ydes den bedst mulige støtte og indsats i forhold til tosprogede elever og deres forældre. Det skal ske ved, at kompetencecentrene står til rådighed for alle kommunens skoler med rådgivning, supervision og sparring på tosprogsområdet. Kompetencecentrene skal være medvirkende til, at der ydes en bred indsats overfor elever med dansk som andetsprog, så indsatsen over for disse elever ikke er snævert afgrænset til undervisningstimer. Udgiften til drift af centret udgør i forsøgsperioden ca. 240.000 kr., som finansieres af den afsatte pulje til formålet. Der bliver ikke tale om, at elever skal flyttes frem og tilbage mellem skolerne. Centret skal alene bygge på vidensdeling mellem skolerne.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst