EMNER

Ja til strengere retningslinjer

Nye alkoholprodukter med sliksmag, eller hvor alkoholen er ”gemt” i sodavand

, er tydeligvis rettet mod helt unge, uanset at producenterne påstår, at markedsføringen ikke er rettet mod dem. Derfor ser vi nu reklamer for disse produkter på tv. Også selv om det er forbudt at sende alkoholreklamer specielt rettet mod mindreårige. I 2006 har vi fået en ny markedsføringslov, som har til formål at beskytte børn og unge. Reklamer må ikke udnytte de unges godtroenhed eller manglende livserfaring, hedder det bl.a. Men det gør alkoholproducenterne. Vi ønsker så få forbud i Danmark som muligt, og vi har tillid til, at vi hver især kan sætte grænser for os selv. Det er et godt princip i mange tilfælde. Men jeg mener, at vi svigter, når vi ikke vil prioritere. Er det mest vigtigt, at alkoholindustrien kan tjene penge på nye ”unge” produkter, eller skal vi støtte de unge og deres forældre i at trække tiden ud til den første drink? KLF, Kirke & Medier mener, at reklamer for alkohol på tv og onlinemedier skal underlægges strengere retningslinjer. Fra undersøgelser af bl.a. Center for Rusmiddelforskning ved vi, at danske unge har flere rekorder i alkoholindtagelse. De drikker både oftere og mere end unge i andre europæiske lande. Danske piger og drenge drikker lige meget, og tidlig debut øger risikoen for afhængighed. Derfor: Lad os få et forbud mod reklamer for alkohol på tv og onlinemedier nu.