Ja, vi skal more os!

Cirkusrevyen med Revydronning Lisbeth Dahl

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

revydronning lisbeths Dahls eget nummer om Birthe Rønn Hornbech er revy, når den er allerbedst. Foto: Keld Navntoft/Scanpix

”Skal vi more os eller ej?” synger Lis Dahl i sit indledende nummer, der følger sidste års skæve, ubehjælpsomme entertainer op. Og vi skulle more os, for årets revy ligger fuldt på højde med de sidste års. Den har sin store force i parodien på offentlige personer. Mange af dem er variationer over tidligere parodier. Hvad vil en Cirkusrevy for tiden være uden Henrik Lykkegaards vellykkede, festlige udgave af Carl-Erik Sørensens tekst om Fogh, der rejser, og som gerne søger udenvælts. Danmark er OK, men klimaet er ikke for godt. Dog et sted skal man jo starte, konkluderer han, og han mener i øvrigt, at Brian Mikkelsen har ret til at reklamere. Hvorfor skulle en klovn ikke kunne reklamere for et cirkus? Lisbet Dahl har et utroligt stærkt nummer om Birthe Rønn Hornbech. Det er revy, når den er allerbedst og allermest vellignende, og igen med en unik tekst af Carl-Erik Sørensen, som også traditionen tro har skrevet årets tekst til Ulf Pilgaards fantastiske dronningenummer, hvor det igen og igen og igen går hårdt ud over prins Henrik og prins Joachim. Sjovt nok? Eller ondskabsfuldt? Vælg selv! Men på den moralske norm bag denne tilsjofling af forsvarsløse mennesker tvivler jeg – selv om en revy naturligvis skal have meget vide grænser. Vi oplever dem i revyen i Henrik Lykkegaards tekst om Danmarks mægtigste mand, hvor Niels Ellegaard er en fabelagtigt vellignende Henrik Qvortrup. Ulf Pilgaard har et lidt gammeldags portrætrevynummer af Carl-Erik Sørensen om den fordomsfulde, nærsynede bilist i BMW. Til gengæld har han det ene af revyens to bedste numre. ”Guds hus” hedder, og det er endnu engang med tekst af Carl-Erik Sørensen. Det handler om kirker, der skal nedlægges, og her dukker det sekulariserede Danmark op i form af en ejendomshandler, spillet af Ditte Hansen, der af præsten, Ulf Pilgaard, vil have at vide, hvad den indre altan brugtes til, hvad de mange faldstammer skulle etc. etc. Det bliver til et eminent samspil mellem de to, der repræsenterer hver sin kultur. Det andet forrygende nummer står Ditte Hansen for. Hun har selv skrevet teksten sammen med Louise Mieritz. ”Junkie” hedder det, og vel overskrider det da i seksuel henseende normal revynorm, men det er hylende morsomt og ikke et øjeblik lummert. Her brænder Ditte Hansen for alvor igennem som revyskuespillerinde. James Price står som sædvanlig for den musikalske ledelse af et orkester, der mønstergyldigt leverer akkompagnementet. Nævnes skal også det satiriske nummer om de to polske håndværkere på arbejde i Danmark. Balletten har et par flotte numre: det indiske er smukt og stemningsfuldt, ”Keep swingin"” akrobatisk og med flot musik af Thomas Ovesen og koreograferet af Zitta de Fries. Lisbet Dahl har med Ernst Trillingsgaard som kunstnerisk konsulent instrueret revyen, der afvikles veloplagt og eksemplarisk hurtigt. Årets Cirkusrevy er sammenlignet med sig selv gennem årene en af de store og gennemført underholdende. Jens Henneberg kultur@nordjyske.dk Cirkusrevyen Instruktør: Lisbet Dahl Konsulent: Ernst Trillingsgaard Koreograf: Zitta de Fries Scenografi: Niels Secher Dyrehavsbakken Cirkusrevyen spiller i Aalborghallen fra 27. august og ugen ud