Jagt på egnet sted til CO2-lagring

Tonstunge lastbiler, et større mandskab og avanceret lytteudstyr bruges til at undersøge undergrunden.

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Specialbyggede lastbiler som denne vil trille rundt ved Jammerbugten til efteråret. Stemplet under lastbilen kan vibrere - og det sker så for hver 10. meter. En kolonne på måske fire lastbiler vil kunne nå seks kilometer på en dag. Der køres helst på offentlig vej - og ikke i byer, da støj derfra forstyrrer undersøgelsen. Der skal dog også køres på marker, da målingerne helst skal foregå i så lige linier som muligt.

Til efteråret vil et mystisk syn møde folk i et område, der afgrænses af Rødhus i nord, Gjøl i syd, Halvrimmen i vest og Nørhalne i øst. Specialbyggede lastbiler på 15-25 tons vil køre i kolonne på veje og marker og standse for hver 10 meter. Så sænker de hver et stort stempel ned på vejen eller marken og aktiverer det, så det vibrerer. Lydbølgerne vil blive reflekteret af de forskellige lag i undergrunden, i princippet som ved et ekkolod. På jordoverfladen er der udlagt lytteposter for hver to meter, og de opfanger de reflekterede lydbølger. Avanceret måleudstyr kan så omsætte det til et billede af, hvordan undergrunden ser ud ned til cirka tre kilometers dybde. Målinger Energistyrelsen har givet tilladelse til disse seismiske målinger, som energiselskabet Vattenfall vil gennemføre efter høsten. Et mandskab på 60-80 medarbejdere skal i sving, så alt i alt vil undersøgelserne ikke gå ubemærket hen. Formålet er at finde et egnet lag af sandsten i mindst 700 meters dybde, hvor der kan lagres flydende CO2. Læs mere i NORDJYSKE Stiftstidendes Jammerbugt-sektion fredag.