Jagten på det sorte guld

Norsk oliemesse springbræt for nordjyske virksomheder

Peter Brock
Kronprins Håkon længst til højre gæstede sammen med administrerende direktør i ONS Kjell Ursin-Smith og ONS-projektdirektør Liv Marith Bjelland den danske stand med direktør Mogens Tofte Koch - længst til venstre - i spidsen.
Kunst 1. september 2006 06:00

AALBORG: Succes i Olienorge! Sådan lyder konklusionen fra Danish Marine & Offshore Group efter deltagelse i en af verdens største olie- og gasmesser, ONS2006 - Offshore Northern Seas i Stavanger i Norge - der holdes hvert andet år. Der var tale om tredje optræden for Danish Marine & Offshore Group, der tæller et stort islæt af nordjyske firmaer blandt sine godt 30 medlemsvirksomheder. Og samtidig understreger begivenheden i Norge de meget store store perspektiver, der tegner sig for de danske leverandører til offshorebranchen overalt i verden. Direktør Mogens Tofte Koch fra Tofko Business Development i Klarup, der er sekretariat for Danish Marine & Offshore Group, fremhæver, at det fra dansk side påny blev markeret og dokumenterer, at Danmark råder over seriøse leverandører, rådgivere og servicevirksomheder, som har hele Europas olie- og gasindustris bevågenhed. - Den danske fællesstand på ONS2006var igen i år godt besøgt og havde tillige æren af at få besøg af den norske kronpris Håkon. Han spurgte indgående til de danske virksomheder, og kronprinsen var synligt overrasket over bredden i produkter og serviceudbud på den danske stand, fortæller Mogens Koch. 22 DK-deltagere Der var i alt 22 danske virksomheder på fællesstanden og fra Nordjylland deltog pumpekoncernen Desmi, Global Supplier, personalerekrutteringsfirmaet HH-Consult, Hytek, Nordisk Højtryk, Orskov Yard, Vestergård Marine Service og Hydratech. At aktivitetsniveauet inden for olie og gas er meget højt, får man et meget klart indtryk gennem en melding fra Vrå-virksomheden Hydratechs direktør og indehaver, Bent Sørensen: - Allerede efter første udstillingsdag havde vi flere kontakter og forespørgelser end på messen i 2004 - og flere ligger i millionklassen. Ud over nordjyske virksomheder var der virksomheder fra resten af Danmark, især med tyngde i Esbjerg-området og Storkøbenhavn. - Vi er glade for at se, at de danske fællesstande bakkes op nationalt, siger Mogens Koch, som samtidig glæder sig over, at fællesstande styrker netværksdannelse og samarbejdet blandt danske virksomheder. Den danske fællesstand er meget populær, idet de deltagende virksomheder alene skal koncentrere sig om at sælge på messen. Alt forberedende arbejde, både det administrative og fysiske, er overladt til organisatoren TofKo Business Development i Klarup, som under navnet Offshore Denmark laver udstillinger i hele verden. Velkommen i Golfen - For tiden er vi i slutfasen med planlægning og salg til en messe i Abu Dhabi, ADIPEC 2006, hvor vi trods for karikaturtegninger er meget velkomne. Faktisk har organisatoren i Abu Dhabi presset på, for at en dansk stand blev etableret og vi mærker, at vi er meget velkomne. Al snak om Muhammed tegninger er forstummet, i hvert fald når det gælder udstillingsaktiviteter og en dansk national pavillon, siger Mogens Tofte Koch. ADIPEC udstillingen foregår 5.-8. november, og den danske pavillon støttes med 50 procent fra Danmarks Eksportråd. Ligesom med Udenrigsministeriets nylige charmeoffensiv overfor Mellemøsten, er Dubai-messen en tilskyndelse til, at de danske virksomheder med interesse for de enorme olie- og gasprojekter i Mellemøsten rubber sig, mener Mogens Tofte Koch. - Det er nu, at vi kan gøre en forskel, og på en dansk fællesstand viser vi vores interesse for området og selvsagt som leverandør til de mange projekter. Der er endnu få pladser på den danske nationalstand, som i år har fået en interessant placering, centralt på det nye messeområde, påpeger Mogens Tofte Koch. Det er allerede nu planlagt, at man i marts 2007 også vil gennemføre et fælles eksportfremstød med Danmarks Eksportråd som partner til Bahrain. Her gælder det deltagelse på MEOS udstillingen 11.-13. marts 2007. Foruden Mellemøsten er også Asien på tapetet. Mange store byggeprojekter af platforme og konstruktioner til offshore projekter gennemføres i Singapore. - Asiatisk kultur gør, at man må være til stede for at skabe personlige relationer. Vil man opnå succes på det asiatiske marked, bør man deltage på den danske fællesstand, som vil arrangere invitationer og kontaktmøder med relevante aktører. Der er ingen vej uden om et personligt fremmøde. Mange af fremstødets aktiviteter planlægges og gennemføres sammen med den danske ambassade i Singapore. TofKo Business Development A/S har igennem de seneste 7 år opbygget et forretningsområde med konferencer, seminarer og udstillinger over hele verden til Olie & Gas og Offshore branchen og for tiden går det stærkt. Den høje oliepris kombineret med ekstrem stor aktivitet på udbygning af felter og modifikation samt renovering af gamle felter presser efterspørgslen i vejet og som leverandør, servicevirksomhed og rådgiver er det gyldne tider.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...